Page 9 -
P. 9

El patró de barca fou una de les peces fonamentals del comerç de productes            Al segle següent, al XV, la informació que ens aporten els Albaranorum i els
locals; transportava mercaderies pel seu compte o per compte dels seus socis,         Ancoratges es complementa i s’encavalca amb la que correspon a la segona
si en tenia, o contractava la nau per transportar per compte de tercers. Amb els      meitat de segle. D’aquesta manera podem comprovar el que apuntàvem abans
seus viatges d’un port a l’altre, comprant i venent, va ajudar en gran mesura a       sobre una major dedicació al transport de mercaderies de producció local, ja que
l’assentament i el creixement dels pobles costaners.                                  mentre als primers hi trobem 19 patrons de Lloret que sol·liciten 40 llicències
                                                                                      per a transportar mercaderies prohibides, als segons –en un període més curt ja
Durant el segle XIV, el nombre de patrons lloretencs localitzats a les pàgines        que s’inicien al 1439 i a més estan mancats d’informació entre els anys 1447 i
de l’Albaranorum no és important, 12 fins a l’any 1400, que van sol·licitar un         1481– hem localitzat fins a 48 patrons diferents, els quals feren un total de 536
total de 18 llicències. Pensem que aquesta baixa presència tenia l’origen en les      viatges al port barcelonès. Al quadre núm. 2 mostrem les llicències concedides pel
mercaderies pròpies de la zona, fonamentalment la llenya i el carbó, productes que    bajuli general de Barcelona als patrons de Lloret durant el segle XV, segons les
no necessitaven cap autorització especial, absorvien la major part de la capacitat    quals els autoritzava a poder transportar coses prohibides.
dels mitjans de transport locals i deixaven poc marge per a altres activitats.
Malauradament, com que no disposem de cap altra font que ens informi d’aquest         Per la informació obtinguda als Ancoratges, sabem que la majoria de viatges
tipus de transport durant el segle XIV perquè l’única disponible, els Ancoratges,     s’iniciaven a la platja de Lloret, encara que en 38 ocasions tingueren origen al
s’inicia a mitjan segle XV, no tenim manera d’obtenir més informació sobre els        sud de França, amb indicació, de vegades, del port de partida: Narbona, Cotlliure,
mariners de Lloret d’aquest període.                                                  Perpinyà i Arlet. De València salparen 16 vegades i també de Benicarló, Tortosa,
                                                                                      Alacant, Salou i Cambrils i des de les properes, Roses, Palamós, Sant Feliu de
Basant-nos en les dades recollides als Albaranorum, Guillem Florit fou el primer      Guíxols, Tossa, Arenys i Blanes, i fins i tot una vegada des de Tunis, Mallorca i
lloretenc que fou registrat en aquesta documentació a partir de les seves activitats  Nàpols, la qual cosa ens indica que els coneixements nàutics que posseïen els
nàutiques i comercials. Aquest patró, a bord de la seva barca, va fer l’11 de juliol  patrons lloretencs del segle XV els permetien fer desplaçaments allunyats de la
de 1359 un viatge des del port de Tarragona fins a la platja de Barcelona, d’acord     costa emprant instruments de navegació.
amb l’albarà que va fer el vicari general de la primera població. Precisament el
nom d’aquest patró coincideix amb el d’un dels caps de família residents a la         En aquest període les embarcacions més utilitzades foren novament la barca i el
zona de la platja de Lloret reunits amb motiu del plet per a l’aprofitament dels       llaüt. En els viatges amb origen a les platges de Lloret, bàsicament el tipus de
boscos, la identitat del qual fou anotada en el pergamí de l’any 1346.                producte transportat fou la llenya i el carbó. A les travessies iniciades en altres
                                                                                      ports quasi mai s’indica la mercaderia, la qual cosa ens fa pensar que en aquests
En aquell viatge transportà al port barceloní des de Tarragona un carregament         casos la càrrega era variada i els funcionaris, en estar únicament gravada la
format per 10 sarcas de farina de frumenti, 6 sarcas de frumenti, 1 de alls, 2 de     capacitat de l’embarcació, tal vegada aplicant la llei del mínim esforç no entraven
lentium i 2 quarteres de oli.                                                         en el detall dels productes transportats.

Guillem Florit el trobem de nou a Barcelona el 19 de setembre i el 5 d’octubre del    Donada l’abundància de dades obtingudes als Ancoratges, l’extensió que hauria
mateix any portant al primer viatge 4 costalis canapis filat i 6 sarcas canapis en     de tenir el quadre si es recollissin tots i cadascun dels viatges localitzats seria molt
el segon. El 26 de gener i el 10 d’octubre següents va fer dos viatges més, en els    gran. Vist el poc espai disponible, ens veiem obligats a presentar la informació
quals transportava 224 quarteres de frumenti i 21 faxies de frumenti a la primera     resumida (Quadre nº 3), agrupant-la en tres decennis: el primer, que abasta de
i 37 sarcas de frumenti des d’Empúries a la segona.                                   1439 a 1447; el segon, de 1481 a 1491, i el tercer, des de 1492 fins a final de
                                                                                      segle, indicant el patró i el nombre de viatges, el tipus d’embarcació, la càrrega
En el quadre núm. 1 es mostra, resumida, la informació aconseguida del segle          més habitual i els ports d’origen.
XIV. Podem veure que el tipus d’embarcació més utilitzada fou la barca.

Quadre núm. 1               Pàgina  Patro            Embarcació                       Comentari
Torn Data                   121v    Guillem Florit       2                            Ve de Tarragona a Barcelona
1058 11-7-1359               33r    Guillem Florit                                    Ve de Tarragona a Barcelona
1060 19-9-1359               47v    Guillem Florit     Barca                          Descarrega a la platja de Barcelona
                              3v    Guillem Florit     Barca                          Descarega a la platja de Barcelona
                 5-10-1359   89v    Guillem Coll       Barca                          Ve de Roses amb 150 quarteres frumenti
1061 26-1-1360              121r    Guillem Florit     Barca                          Ve d’Empúries amb 37 sarges frumenti
                            166v    Antoni Pello       Barca                          Ve d’Empúries amb 25 sarges frumenti
                 16-8-1360   59r    Antoni Pello       Barca                          Nòlit per compte de Raimon Eda de Barcelona
                10-10-1360   63v    Bernart Coll       Barca                          Descarrega 26 sarges de farina frumenti
                 25-2-1361   18v    Pere Palau         Barca                          Porta càrrega a Castelló
1062 20-8-1361               21v    Antoni Palau       Barca                          100 faxies de frumenti de Torredembarra
                 26-8-1361   31r    Antoni Garriga     Barca
1063 1363                    33r    Raimundo Botet     Barca                          65 sarges de farina
1065 20-9-1380               54r    Bernardo Joga      Barca
                 10-7-1387          Antoni Saragosa    Barca                          De València i Castelló
                 17-7-1389   47     Bernat Bernich     Navili
                24-10-1392                             Barca
1066 1400
                 11-3-1400

                                                                                                                                   9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14