Page 9 -
P. 9
El patró de barca fou una de les peces fonamentals del comerç de productes Al segle següent, al XV, la informació que ens aporten els Albaranorum i els
locals; transportava mercaderies pel seu compte o per compte dels seus socis, Ancoratges es complementa i s’encavalca amb la que correspon a la segona
si en tenia, o contractava la nau per transportar per compte de tercers. Amb els meitat de segle. D’aquesta manera podem comprovar el que apuntàvem abans
seus viatges d’un port a l’altre, comprant i venent, va ajudar en gran mesura a sobre una major dedicació al transport de mercaderies de producció local, ja que
l’assentament i el creixement dels pobles costaners. mentre als primers hi trobem 19 patrons de Lloret que sol·liciten 40 llicències
per a transportar mercaderies prohibides, als segons –en un període més curt ja
Durant el segle XIV, el nombre de patrons lloretencs localitzats a les pàgines que s’inicien al 1439 i a més estan mancats d’informació entre els anys 1447 i
de l’Albaranorum no és important, 12 fins a l’any 1400, que van sol·licitar un 1481– hem localitzat fins a 48 patrons diferents, els quals feren un total de 536
total de 18 llicències. Pensem que aquesta baixa presència tenia l’origen en les viatges al port barcelonès. Al quadre núm. 2 mostrem les llicències concedides pel
mercaderies pròpies de la zona, fonamentalment la llenya i el carbó, productes que bajuli general de Barcelona als patrons de Lloret durant el segle XV, segons les
no necessitaven cap autorització especial, absorvien la major part de la capacitat quals els autoritzava a poder transportar coses prohibides.
dels mitjans de transport locals i deixaven poc marge per a altres activitats.
Malauradament, com que no disposem de cap altra font que ens informi d’aquest Per la informació obtinguda als Ancoratges, sabem que la majoria de viatges
tipus de transport durant el segle XIV perquè l’única disponible, els Ancoratges, s’iniciaven a la platja de Lloret, encara que en 38 ocasions tingueren origen al
s’inicia a mitjan segle XV, no tenim manera d’obtenir més informació sobre els sud de França, amb indicació, de vegades, del port de partida: Narbona, Cotlliure,
mariners de Lloret d’aquest període. Perpinyà i Arlet. De València salparen 16 vegades i també de Benicarló, Tortosa,
Alacant, Salou i Cambrils i des de les properes, Roses, Palamós, Sant Feliu de
Basant-nos en les dades recollides als Albaranorum, Guillem Florit fou el primer Guíxols, Tossa, Arenys i Blanes, i fins i tot una vegada des de Tunis, Mallorca i
lloretenc que fou registrat en aquesta documentació a partir de les seves activitats Nàpols, la qual cosa ens indica que els coneixements nàutics que posseïen els
nàutiques i comercials. Aquest patró, a bord de la seva barca, va fer l’11 de juliol patrons lloretencs del segle XV els permetien fer desplaçaments allunyats de la
de 1359 un viatge des del port de Tarragona fins a la platja de Barcelona, d’acord costa emprant instruments de navegació.
amb l’albarà que va fer el vicari general de la primera població. Precisament el
nom d’aquest patró coincideix amb el d’un dels caps de família residents a la En aquest període les embarcacions més utilitzades foren novament la barca i el
zona de la platja de Lloret reunits amb motiu del plet per a l’aprofitament dels llaüt. En els viatges amb origen a les platges de Lloret, bàsicament el tipus de
boscos, la identitat del qual fou anotada en el pergamí de l’any 1346. producte transportat fou la llenya i el carbó. A les travessies iniciades en altres
ports quasi mai s’indica la mercaderia, la qual cosa ens fa pensar que en aquests
En aquell viatge transportà al port barceloní des de Tarragona un carregament casos la càrrega era variada i els funcionaris, en estar únicament gravada la
format per 10 sarcas de farina de frumenti, 6 sarcas de frumenti, 1 de alls, 2 de capacitat de l’embarcació, tal vegada aplicant la llei del mínim esforç no entraven
lentium i 2 quarteres de oli. en el detall dels productes transportats.
Guillem Florit el trobem de nou a Barcelona el 19 de setembre i el 5 d’octubre del Donada l’abundància de dades obtingudes als Ancoratges, l’extensió que hauria
mateix any portant al primer viatge 4 costalis canapis filat i 6 sarcas canapis en de tenir el quadre si es recollissin tots i cadascun dels viatges localitzats seria molt
el segon. El 26 de gener i el 10 d’octubre següents va fer dos viatges més, en els gran. Vist el poc espai disponible, ens veiem obligats a presentar la informació
quals transportava 224 quarteres de frumenti i 21 faxies de frumenti a la primera resumida (Quadre nº 3), agrupant-la en tres decennis: el primer, que abasta de
i 37 sarcas de frumenti des d’Empúries a la segona. 1439 a 1447; el segon, de 1481 a 1491, i el tercer, des de 1492 fins a final de
segle, indicant el patró i el nombre de viatges, el tipus d’embarcació, la càrrega
En el quadre núm. 1 es mostra, resumida, la informació aconseguida del segle més habitual i els ports d’origen.
XIV. Podem veure que el tipus d’embarcació més utilitzada fou la barca.
Quadre núm. 1 Pàgina Patro Embarcació Comentari
Torn Data 121v Guillem Florit 2 Ve de Tarragona a Barcelona
1058 11-7-1359 33r Guillem Florit Ve de Tarragona a Barcelona
1060 19-9-1359 47v Guillem Florit Barca Descarrega a la platja de Barcelona
3v Guillem Florit Barca Descarega a la platja de Barcelona
5-10-1359 89v Guillem Coll Barca Ve de Roses amb 150 quarteres frumenti
1061 26-1-1360 121r Guillem Florit Barca Ve d’Empúries amb 37 sarges frumenti
166v Antoni Pello Barca Ve d’Empúries amb 25 sarges frumenti
16-8-1360 59r Antoni Pello Barca Nòlit per compte de Raimon Eda de Barcelona
10-10-1360 63v Bernart Coll Barca Descarrega 26 sarges de farina frumenti
25-2-1361 18v Pere Palau Barca Porta càrrega a Castelló
1062 20-8-1361 21v Antoni Palau Barca 100 faxies de frumenti de Torredembarra
26-8-1361 31r Antoni Garriga Barca
1063 1363 33r Raimundo Botet Barca 65 sarges de farina
1065 20-9-1380 54r Bernardo Joga Barca
10-7-1387 Antoni Saragosa Barca De València i Castelló
17-7-1389 47 Bernat Bernich Navili
24-10-1392 Barca
1066 1400
11-3-1400
9