Page 5 -
P. 5
5. Trobar una metodologia de treball comuna entre el projecte d’automatització – Fons d’imatges de la família Xiberta. Conté 238 plaques de vidre del primer
de processos i el d’identificació de sèries. terç del s. XX, on es recullen imatges familiars.
6. I finalment, envigorir el paper del Servei d’Arxiu dins l’àmbit de la gestió Els projectes d’ampliació del Servei d’Arxiu.
administrativa, mostrant que la funció de l’Arxiu comença abans que els
documents entrin en circulació (al punt zero o inicial de tot procediment o Les continuades transferències administratives que fan els diversos serveis
tràmit administratiu). municipals (amb una mitjana anual que supera els 100 m.l.) van comportar que,
a finals de l’any 2005, els dipòsits d’arxiu arribessin al límit de la seva capacitat.
Tot i que, inicialment, l’abast del projecte és el Departament d’Urbanisme, Obres És per això que enguany s’ha procedit com segueix:
i Medi Ambient, també s’aprofita per aprofundir en la identificació de la resta
de sèries de l’Ajuntament. Per desenvolupar el projecte es creen tres eixos de – D’una banda, crear un arxiu administratiu que està ubicat a la planta baixa
treball: de l’edifici on hi ha els serveis d’Urbanisme, Obres i Medi Ambient (avinguda
de les Alegries, 8-10). El projecte d’adequació s’inicià el mes d’abril de
1. El Grup de Treball de Gestió Documental, que ha de coordinar i impulsar el 2006 i les obres es van acabar a principis de juny del mateix any. Així,
Projecte d’automatització dels processos de treball municipal i el Projecte en aquest espai s’ha aconseguit un total de 1220 m.l. de prestatgeries.
d’identificació de sèries. Actualment, s’està organitzant el gran volum de documentació generada
per aquest Departament en els darrers anys i també s’ha començat a
2. El grup de coordinació entre l’Àrea d’Informàtica i el Servei d’Arxiu. donar un servei àgil, ràpid i eficaç de consulta, préstec i transferència de
documentació. En un futur es preveu ampliar el radi d’actuació d’aquest
3. L’establiment d’una metodologia de treball pròpia per a la identificació i arxiu cap a d’altres dependències de l’Ajuntament, com ara el Departament
anàlisi de sèries o procediments. de Benestar i Família i el Departament d’Esports.
En un primer moment calia analitzar l’organització municipal; i és per això que es – D’altra banda, s’està habilitant un tercer dipòsit que estarà ubicat a la planta
revisen i es confeccionen els organigrames del servei d’Urbanisme, Obres i Medi baixa de l’Arxiu Històric central (c. Josep Lluhí, 24). Fins ara, en aquest
Ambient. A continuació es procedeix a identificar, genèricament, tots i cadascun espai hi havia el servei de Recaptació Executiva que gestiona el Consell
dels processos d’aquest mateix servei. Seguidament s’analitza cadascun dels Comarcal de la Selva. Actualment s’estan fent les reformes necessàries per
processos identificats: anàlisi normativa, anàlisi del circuit de la tramitació, anàlisi adequar aquest espai com a dipòsit de documentació i, d’aquí a poques
dels documents que conformen el tràmit. setmanes, s’instal·laran les prestatgeries de tipus “compactus”.
Quan s’hagin dibuixat els processos, es validin i s’aprovin, es farà una anàlisi de Amb totes aquestes ampliacions es preveu que la capacitat total de prestatgeries
cadascuna de les sèries tenint en compte els paràmetres següents: títol, codi de sobrepassi els 4.000 m.l.. Sens dubte, seran nous espais que ens permetran
sèrie, descripció, normativa legal, responsable/s, mode d’arxiu dels expedients un major control de la documentació administrativa i, tanmateix, una millor
en suport paper, avaluació, accés. conservació de la documentació que conforma el patrimoni històric del nostre
municipi.
L’objectiu final és obtenir un catàleg de processos corporatius, que es gestionin a
través del programa Genesys i que comptin amb uns criteris d’arxiu específics. Organització de fons documentals.
Paral·lelament al treball dut a terme al servei d’Urbanisme, Obres i Medi Durant els mesos d’estiu s’ha contractat una persona per tal que inventariï el fons
Ambient, s’ha començat a identificar (que no a analitzar) la resta de processos de patrimonial Conill – Surís (del s. XVII al s. XX). Cal esmentar que aquest treball
l’Ajuntament de Lloret de Mar. ha disposat d’una subvenció de la Subdirecció General d’Arxius de la Generalitat
de Catalunya.
Naturalment, un dels objectius és la consecució del quadre de classificació de
l’Ajuntament de Lloret de Mar. Partim del principi que el quadre és una eina Igualment, durant els mesos d’octubre a desembre, s’ha contractat una persona
funcional (no orgànica) i que ha de ser àgil, flexible i versàtil. És per això que per a catalogar la documentació produïda per la secció local de FET i de las JONS
proposem una relació de sèries, cadascuna d’elles identificada amb un codi durant el període de 1939 a 1942. En aquest cas, tenim una subvenció del
intransferible, al qual s’adjuntaria el codi de la unitat orgànica responsable de Departament de Relacions Institucionals i Participació.
la seva tramitació.
Digitalització de la premsa local històrica de Lloret de Mar.
A partir d’aquest projecte es posen les bases que ens han de permetre una millor
gestió del gran volum documental generat per l’Ajuntament. Sens dubte, l’avenç Enguany s’han digitalitzat els llibres d’actes dels plens des del 16 de juny de
en aquest projecte significarà un gran avenç en la gestió de la documentació 1982 al 23 de desembre de 1991. A partir d’aquest procés s’ha aconseguit
administrativa. una imatge en format TIFF i en fitxers PDF que permet una consulta molt més
àgil i precisa gràcies a la creació de bases de dades d’indexació i a través del
Tractament dels fons d’imatges. processament de les dades pel sistema OCR. Així, doncs, els ciutadans i el
personal de l’Administració podrà cercar la informació que desitgi a partir de la
Enguany s’han digitalitzat els fons d’imatges següents: utilització de paraules claus.
– Fons d’imatges de J. Bta. Gallissà. Format per 938 plaques de vidre D’altra banda, també s’ha digitalitzat el llibre d’actes de l’antiga universitat de
que daten del 1905 al 1915. Contenen extraordinàries vistes de Lloret, Lloret (1708 – 1808) i els llibres dels padrons d’habitants del segle XIX (1808,
Montserrat, Barcelona i altres indrets de Catalunya. 1824, 1828a, 1828b i 1832). Amb aquesta actuació, es pretén protegir aquesta
documentació històrica de la manipulació constant dels investigadors.
– Fons d’imatges de J. Vilà. Retratista lloretenc de començaments del s. XX.
Es conserven 1.490 plaques de vidre que daten del 1903 al 1930 (ca.).
Podem trobar imatges de Lloret i, sobretot, moltíssims retrats de lloretencs
de principis del segle passat.
5