Page 6 -
P. 6

6—                                                                                                              AIRES LLORETENCS'

15.000 lliures i el bòlid que a derreries de l'any      redor cregué arribada la seva fi, car Hera impos-
1932 feu construir Barne i Ordfleld assolí un preu      sible dominar aquell «monstre que avançava per la
equivalent a unes 250 000 ptes. de la nostra mone-      platja rabotent per l<a sorra i saltironant fins arri-
da, de manera que, fins avui, aquestes grans em-        bar a cobrir d'un sol salt uns sis metres de distàn-
preses només han pogut ésser finançades per uns         cia. Durant la prova el bòlid va rebotre contra dos
pocs milionaris.                                        pals els quals va esmicolar.

     Els neumàtics subministrats per Dunlop per a            En el bòlid que construí a França Mr. Stapp
equipar el colossal record breacker Blue Bird II,       l'any 1932, els tubs d'escapada escupien unes vis-
es composen de 12 capes de tela i una sola capa         tosíssimes cues de foc de més de set metres de
de goma, la seva duració es tan efímera com la de       longitud, i la remor superaviatòria que produïen
la gran prova i el seu cost ve a ésser, aproxima-       els motors-furbina era suficient perquè s esíemor-
dament, la meitat del cost total del cotxe. Una         díssin, només d'atançar-s'hi les ànimes febles.
fortuna!
                                                              Ara acluqueu els ulls, concentreu la ment i
      Gom si tota aquesta col·lecció de característi-   imagineu-vos la barroeria i l'atropellament d'aques-
ques excepcionals no fos prou, afegirem que, ate-       ta cursa fantàstica, i de l'idea que n'haureu en
sa la poca duració de la prova, la refrigeració del     copsareu una visió intuïtiva, una síntesi viscudís-
SiIverBuIIefs'efec\uava sense aigua, i l'escalfor       sima de l'inutilitat d'aquestes performances en la
era absorbida per la fosa d'uns blocs del gel con-      vida pràctica.
tinguts en la part davantera del cotxe.
                                                              Jo no vull demostrar amb iota aquesta música
      Però si en estandarditzar la producció d'a-       — Déu me'n reguard—que aquestes altes veloci-
quests cotxes i neumàtics escepcionals s'arribava       tats en automòbil no arribaran a ésser mai aplica-
a democratitzar força llur assoliment, ens resta        bles a la pràctica, car l'experiència ens ha ense-
encara la inevitable despesa de gasolina.               nyat que uns obstacles que semblen insuperables
                                                        en un temps, s'esvaeixen en altres. Voldria de-
      En el darrer bòlid de Campbell el motor és        mostrar únicament, que bòlids emprats actualment
sobrealimentat per un compressor centrífug de 36'5      constitueixen un camí que no condueix al terme
litres i el dipòssit d'essència té 127 litres de capa-  desitjat. No vull dir que no s'hi arribi, però, en tot
citat, o sigui la justament necessària per al funcio-   cas, deurà ésser per mitjà d'uns altres procedi-
nament dels motors a plena càrrega durant deu           ments, o els bòlids actuals hauran de sofrir serio-
minuts. (t!l).                                          ses modificacions.

      Ara si suposem per un moment l'efectivitat de      REVISTA DE PREMSA
totes aquestes fantasies en la nostra vida pràctica
haurem de remarcar encara els efectes de l'alta ve-           Publicacions rebudes durant el proppassat mes
locitat damunt l'organisme humà i la grandíssima        de març:
incomoditat que representaria per al passatger
viatjar amb aquestes presses.                                 «Recull», de Blanes. Fins al n.° 556.
                                                              «El Pensament Marià», de Mataró. Fins al 1663.
      EI Silver Bullet de Kaye Don—per esmentar               «Vida Parroquial», de Figueres. Fins al 86.
només aquest—portava uns dispositius especials,               «Flama», de Barcelona. Fins al 115.
fets a mida del conductor, com un frajo o un cal-             «La Costa Brava», de Sant Feliu de Guíxols.
çat, per tal de protegir-lo d'acer, de manera que el    Fins al 202.
pilot anava materialment tornillat dintre el bòlid,           «Endavant», de Rubí. Fins al595.
com una peça més, com un dispositiu racional                  «La Sembradora», de Barcelona. Fins al 20.
agregat a la màquina.                                         «Bisaura», de Sant Quirze de Besora. Fins al 32.
                                                              «Petrària», de la Vall de Ribes. Fins al 96.
      La sensació que hom experimenta a 400 qui-              «El Temps», de Barcelona. Fins a P l l .
lòmetres per hora — per exemple — és vertade-                 «L'Esguard», de Moncada. Fins al 24.
rament atropelladora. Es una sensació de pesom-               «La Segarra», de Sta. Coloma de Queralt.
bre, d'agonia—conta l'auíorilzadíssim Campbell —              «La Llar», de Moncada. Fins al 8.
d'espantosa caiguda a un abim, però no precisa*-              També havem rebut i amb els quals correspo-
ment cap avall, sinó enlaire, com una ascenció          nem amb el canvi:
vertiginosa pel tub d'una xemaneia altíssima i obs-           «El Noia», de Sant Sadurní de Noia. N.° 75.
cura.                                                         «El R. O. C » , de Barcelona. N.° 1.
                                                              Una molt artística Invitació de la «Confraria del
      En descendir del vehicle, batut el record, les    Santíssim Sagrament i del Sant Crist» establerta en
mans li sagnaven i sentia una gran dolor als            aquesta Parròquia lJany 1597, assabentant les solem-
braços.                                                 nitats religioses organitzades per a commemorar la
                                                        mort de Nostre Senyor Crucificat.
      Durant la cursa, el bòlid portava lastre de
plom per evitar que a aquella tremenda velocitat,
per la causa més nímia, el cotxe es desprengués
de la pista com si fos un aeroplà. Malgrat totes les
precaucions hi hagué instants en què el famós cor-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11