Page 5 -
P. 5

AIRES LLORETENCS

AUTOMOBILISME

          INUTILITAT DEL BOLID

Davant aquestes grans ...però si voleu que                                                    Per Carles Miller
proeses i herois de l'au- us digui la veritat,
íomobilismc ens envà- ta"t aquests monstres               ciència; la dèria ha pres per còmplice un instru-
                                                          ment perfectament científic; és el joglar que s'ha
eix la mateixa sensació metàl·lics, • com les             disfressat de màgic.
que experimentem da- proeses que realitzen
vant l ' h o m e d e l amb ells llurs valero-                  Però no es necessita ésser cap geni per ende-
b a r r i l ; únicament sos conductors, da-               vinar aviat que el bòlid és un instrument comple-
que, en el nostre cas, v a n t 'a v'da pràctica           tament inútil a la vida pràctica.
l'esperit de superació, s o n coses perfecta-
l'afany de record, en fil- ment inútils. I podeu               En primer lloc, aquests vehicles, són uniper-
trar-se a través d'una estar segurs que cap               sonals, descoberts i construïts expressament per
naturalesa més culta, exit n i c a P ressò                marxar en línia recta. Com els peixos abisals ca-
d'un esperit més avan- mundial no haurien                 reixen d'ulls perquè aquest òrgan tan útil cap ser-
tatjat i selecte, ha gua- obtingut, si no ha-             vitud no els faria en les profundes tenebres en què
nyat una aurèola de tèc- guessin n a s c u t - o          viuen a aquests bòlids, la direcció, de la manera
nica, de ciència; la dèria millor dit, si no els          com s'ha resolt en els automòbils corrents, fóra un
ha pres per còmplice un hagués produït - en               òrgan del tot inútil a la velocitat de 400 K. p. h.
instrument perfectament aquest segle que al               Tant és així que en molts d'ells, la direcció actua
científic; és el joglar que seu pragmatisme, al           damunt un timó semblant al dels aeroplans, instal-
s'ha disfressat de màgic, seu amor esbojarrat             lat a la part posterior del vehicle, sistema només
                                                          eficaç a les grans velocitats—a poca velocitat aquest
                                   per a les coses pràc-  procediment no obeiria—i el volant de direcció,
tiques, hi afegeix en grau superlatiu una dèria des-      entre ambdues posicions extremes, té només una
enfrenada d'originalitat, de record; en un segle          oscil·lació de tres centímetres.
que de la mateixa manera cobreix de llorers el bac-
teriòleg eminent que ha descobert una metgia infal-            Verdaderament, en aquestes altíssimes veloci-
lible contra la tisi, posem per exemple, que el ruc       tats no cal pensar en cabrioles; per anar dret ca'
que es llença a les catarates del Niàgara dintre un       agafar un punt de referència a 4 o 5 Kms. de dis-
barril.                                                   tància i llençar-se a ell com una bala. Una milla a
                                                          400 K. p. h. és una exhalació. Per tal d'assegurar
     Molta gent—i molt il·lustrada per cert—encara        la dretor d'aquest tret, el bòlid du, damunt el ca-
reconeix una relativa importància a aquests mons-         pot, un joc de mires talment una arma de foc.
tres i als seus conductors com a termòmetre de la
perfecció que de dia en dia van assolint els motors            Salta a la vista que aquestes proeses, no es
d'explossió i les carroceries perfilades. En aquest       poden realitzar damunt un terreny qualsevol. Fins
sentit, el bòlid ve a ésser una mena de tub d'as-         al present només es coneixen mitja dotzenotà de
saig, d'aparell de laboratori, i ei seu pilot un ver-     pistes a propòsit per aquestes extraordinàries pro-
dader heroi o màrtir de la ciència. Però aquest           vatures: Dayton Beach (E. E. U. U ), Verneuk
progrés, pel fet de no adreçar-se a la consecució         Pan (Àfrica del Sud), Córdoba (Argentina), Nine-
d'un fi pràctic, no representa un atançament a            ty Mi/e (Nueva Zelanda), finalment Malcolm
aquelles avantatges que li cal al món esperar de          Campbell, l'any 1929, va pensar en un& afrau del
l'automòbil.                                              desert, prop de Bagdad, el qual projecte no va
                                                          passar avant. Però fins avui l'únic terreny que ofe-
     Als que estem fets a considerar l'automòbil          reix una sòlida garantia pel triomf, és la platja de
com un ésser viu, com un veritable organisme,             Daytona: 15 Kms. de recta, sense un desnivell i
aquests bòlids ens fan ben bé l'efecte d'un perfecte      d'una horitzontal perfecta, dura com l'acer i elàsti-
monstre de film d'avantguarda, d'un ésser desna-          ca com la fusta; no es pot donar res millor; una
turalitzat.                                               prova n'és que han fracassat totes les tentatives
                                                          realitzades en altres terrenys.
     Davant aquestes grans proeses i herois de
l'automobilisme ens envaeix la mateixa sensació                Però fem els ulls cecs a aquestes dificultats
que experimentem davant l'home del barril; úni-           que fan del bòlid un artefacte rigorosament impo-
cament que, en el nostre cas, l'esperit de supera-        pular i esmercem uns instants a sospesar les des-
ció, l'afany de record, en filtrar-se a través d'una      peses que reportaria al seu feliç, o infeliç, posseï-
naturalesa més culta, d'un esperit més avantatjat i       dor d'un automòbil així.
selecte, ha guanyat una aurèola de tècnica, de
                                                               El cost del Golden Arrow fou de 18.000 lliures
                                                          esterlines (90.000 duros), de les quals 9.000 cor-
                                                          responien als neumàtics; el BIue Bird II costà
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10