Page 5 -
P. 5
AIRES LLORETENCS
AUTOMOBILISME
INUTILITAT DEL BOLID
Davant aquestes grans ...però si voleu que Per Carles Miller
proeses i herois de l'au- us digui la veritat,
íomobilismc ens envà- ta"t aquests monstres ciència; la dèria ha pres per còmplice un instru-
ment perfectament científic; és el joglar que s'ha
eix la mateixa sensació metàl·lics, • com les disfressat de màgic.
que experimentem da- proeses que realitzen
vant l ' h o m e d e l amb ells llurs valero- Però no es necessita ésser cap geni per ende-
b a r r i l ; únicament sos conductors, da- vinar aviat que el bòlid és un instrument comple-
que, en el nostre cas, v a n t 'a v'da pràctica tament inútil a la vida pràctica.
l'esperit de superació, s o n coses perfecta-
l'afany de record, en fil- ment inútils. I podeu En primer lloc, aquests vehicles, són uniper-
trar-se a través d'una estar segurs que cap sonals, descoberts i construïts expressament per
naturalesa més culta, exit n i c a P ressò marxar en línia recta. Com els peixos abisals ca-
d'un esperit més avan- mundial no haurien reixen d'ulls perquè aquest òrgan tan útil cap ser-
tatjat i selecte, ha gua- obtingut, si no ha- vitud no els faria en les profundes tenebres en què
nyat una aurèola de tèc- guessin n a s c u t - o viuen a aquests bòlids, la direcció, de la manera
nica, de ciència; la dèria millor dit, si no els com s'ha resolt en els automòbils corrents, fóra un
ha pres per còmplice un hagués produït - en òrgan del tot inútil a la velocitat de 400 K. p. h.
instrument perfectament aquest segle que al Tant és així que en molts d'ells, la direcció actua
científic; és el joglar que seu pragmatisme, al damunt un timó semblant al dels aeroplans, instal-
s'ha disfressat de màgic, seu amor esbojarrat lat a la part posterior del vehicle, sistema només
eficaç a les grans velocitats—a poca velocitat aquest
per a les coses pràc- procediment no obeiria—i el volant de direcció,
tiques, hi afegeix en grau superlatiu una dèria des- entre ambdues posicions extremes, té només una
enfrenada d'originalitat, de record; en un segle oscil·lació de tres centímetres.
que de la mateixa manera cobreix de llorers el bac-
teriòleg eminent que ha descobert una metgia infal- Verdaderament, en aquestes altíssimes veloci-
lible contra la tisi, posem per exemple, que el ruc tats no cal pensar en cabrioles; per anar dret ca'
que es llença a les catarates del Niàgara dintre un agafar un punt de referència a 4 o 5 Kms. de dis-
barril. tància i llençar-se a ell com una bala. Una milla a
400 K. p. h. és una exhalació. Per tal d'assegurar
Molta gent—i molt il·lustrada per cert—encara la dretor d'aquest tret, el bòlid du, damunt el ca-
reconeix una relativa importància a aquests mons- pot, un joc de mires talment una arma de foc.
tres i als seus conductors com a termòmetre de la
perfecció que de dia en dia van assolint els motors Salta a la vista que aquestes proeses, no es
d'explossió i les carroceries perfilades. En aquest poden realitzar damunt un terreny qualsevol. Fins
sentit, el bòlid ve a ésser una mena de tub d'as- al present només es coneixen mitja dotzenotà de
saig, d'aparell de laboratori, i ei seu pilot un ver- pistes a propòsit per aquestes extraordinàries pro-
dader heroi o màrtir de la ciència. Però aquest vatures: Dayton Beach (E. E. U. U ), Verneuk
progrés, pel fet de no adreçar-se a la consecució Pan (Àfrica del Sud), Córdoba (Argentina), Nine-
d'un fi pràctic, no representa un atançament a ty Mi/e (Nueva Zelanda), finalment Malcolm
aquelles avantatges que li cal al món esperar de Campbell, l'any 1929, va pensar en un& afrau del
l'automòbil. desert, prop de Bagdad, el qual projecte no va
passar avant. Però fins avui l'únic terreny que ofe-
Als que estem fets a considerar l'automòbil reix una sòlida garantia pel triomf, és la platja de
com un ésser viu, com un veritable organisme, Daytona: 15 Kms. de recta, sense un desnivell i
aquests bòlids ens fan ben bé l'efecte d'un perfecte d'una horitzontal perfecta, dura com l'acer i elàsti-
monstre de film d'avantguarda, d'un ésser desna- ca com la fusta; no es pot donar res millor; una
turalitzat. prova n'és que han fracassat totes les tentatives
realitzades en altres terrenys.
Davant aquestes grans proeses i herois de
l'automobilisme ens envaeix la mateixa sensació Però fem els ulls cecs a aquestes dificultats
que experimentem davant l'home del barril; úni- que fan del bòlid un artefacte rigorosament impo-
cament que, en el nostre cas, l'esperit de supera- pular i esmercem uns instants a sospesar les des-
ció, l'afany de record, en filtrar-se a través d'una peses que reportaria al seu feliç, o infeliç, posseï-
naturalesa més culta, d'un esperit més avantatjat i dor d'un automòbil així.
selecte, ha guanyat una aurèola de tècnica, de
El cost del Golden Arrow fou de 18.000 lliures
esterlines (90.000 duros), de les quals 9.000 cor-
responien als neumàtics; el BIue Bird II costà