Page 13 -
P. 13
Fons documentals
100. DOCUMENTACIÓ PERSONAL I FAMILIAR temes professionals, familiars, personals o literaris. Si bé la
110. Documents identificatius correspondència generada per Teresa Turull està datada a
120. Correspondència partir del decés del poeta, vam decidir que s’integraria en
el mateix fons perquè la temàtica es circumscriu dins dels
121. Felicià Serra homenatges que es van retre al seu difunt marit.
122. M. Teresa Turull
130. Escriptures notarials El segon gran bloc del fons documental està format per
140. Certificacions la producció literària del poeta. Aquesta obra literària, la
150. Reconeixements i homenatges podem subdividir entre producció publicada i producció
200. DOCUMENTACIÓ ECONÒMICA inèdita.
210. Contractes
220. Factures Dins de l’obra publicada destaquen els exemplars de la seva
300. PRODUCCIÓ LITERÀRIA novel·la Ànimes vincladisses, en diversos formats. Pel que fa
310. Poemes al llibre Ginesta, Tarongina i Alga, disposem de les proves
320. Novel·les d’impremta, amb correccions de l’autor, i un exemplar
330. Teatre amb autògraf i gravats acolorits per l’il·lustrador. També cal
340. Articles destacar la poesia Ermites de Lloret, presentada per primer
350. Partitures cop en el casament d’Albert Batlle i Maria Antònia Andreu.
400. IMATGES Finalment voldríem ressenyar també la sardana Platges de
410 Fotografies Lloret, musicada pel mestre Vicenç Bou, que l’hi entregà
420 Documents singulars amb una dedicatòria.
500. BIBLIOTECA AUXILIAR
510. Recull de premsa
520. Llibres i revistes
530. Material de difusió
600. OBJECTES
Pel que fa a la descripció individualitzada de les diferents Pàgines 92 i 93 de l’esborrany manuscrit del llibre Ginesta, tarongina i
unitats documentals, s’ha fet a través de l’elaboració alga, corresponents al poema Si jo no fos lloretenc (1947).
d’una fitxa catalogràfica on s’estructuren els àmbits i
camps d’informació d’acord amb els criteris assenyalats Procedència: SAMLM. Fons: Felicià Serra i Mont 627.000. ST: 086.291.009.
a la ISAD(G) i a la normativa catalana NODAC: l’àrea
d’identificació, de contingut, continent, de reproducció, Pel que fa la producció literària inèdita, destaca el primer
etc. El processament informàtic de les dades es va fer recull literari de l’autor (iniciat el 1918): una llibreta
mitjançant el programa informàtic File Maker 13.0, que anomenada Coses meves. També destaquem els poemes
permet incorporar la informació a l’aplicació GIDAM on es íntims dedicats a diverses persones amb motiu d’aniversaris
gestionen tots els fons ingressats al Servei d’Arxiu Municipal o celebracions, i especialment els dedicats a Teresa Turull,
de Lloret de Mar. Finalment, tota la documentació es va agrupats amb el títol Versos a la meva musa. Finalment
protegir amb camises i carpetes adequades que asseguren hauríem de fer esment als apunts del poema Palmeres de
una correcta conservació, s’encapsaren i es col·locaren en Lloret, que quedà inacabat per la greu malaltia que afectà
els dipòsits d’arxiu amb les condicions ambientals (humitat l’autor en els últims anys de la seva vida.
i temperatura) controlades segons el suport i el tipus de
documentació del fons. En prosa tenim els treballs inicials per a una novel·la
anomenada El Monstre, i també la novel·la Vides en Creus.
En conjunt, el fons consta de sis unitats d’instal·lació que En l’apartat de teatre, tenim els apunts per escriure una
han suposat, per a la documentació escrita, la utilització de obra, L’altra llopa, drama en tres actes i un epíleg.
més d’un centenar de registres informàtics. D’altra banda,
també es dipositaren tretze fotografies, diversos dibuixos, Sens dubte, a través del fons personal de Felicià Serra i Mont,
material de difusió relacionat amb els homenatges al hom pot resseguir la trajectòria d’un lletraferit lloretenc als
poeta, i una petita col·lecció de programes de la Festa inicis del segle XX: quines circumstàncies socials i familiars
Major de Lloret. Finalment, i conjuntament amb el fons l’envoltaren, quines foren les seves influències literàries...
documental, també ingressaren alguns objectes que, si bé I amb la lectura de la seva obra, hom s’adona que va
no són considerats estrictament com a material d’arxiu, ens procurar defugir dels escenaris excessivament impersonals,
ajuden a contextualitzar i a copsar la dimensió global de i la va situar a llocs propers i identificables, cercant el sentit
la construcció del fons i de la seva dimensió personal. Es universal en allò local. Lloret, doncs, era la seva principal
dipositaren al SAMLM un conjunt d’ex-libris, un bust del font d’inspiració.
poeta i dos quadres (un retrat de Teresa Turull i un altre de
la seva mare, Gràcia Mont i Ferrer).
Fent una anàlisi més detallada de tota la documentació
ingressada, podríem destacar dues parts ben diferenciades.
El primer bloc correspon a la correspondència mantinguda
per Felicià Serra i Teresa Turull, que mostra com es cartejava
amb diverses personalitats per qüestions relacionades amb
13 M a r ç 2 0 1 5