Page 4 -
P. 4
Memòria del Servei d’Arxiu Municipal 2011
- Bordallo i Ciuró, família. Documentació relacionada amb eficàcia i eficiència. És per això que l’any 2011 es va iniciar el
l’activitat comercial a Lloret. procés d’identificació, descripció i ordenació de cadascun dels
suports que conformen aquest fons audiovisual. Per l’execució
- Bruhl, Dolores-Clàudia. Fons personal de Xavier Macià, centrat en d’aquest projecte vam comptar amb la participació de Josep
l’estudi i elaboració de plànols de modelisme naval (1960/2010). Lluís Llirinós Moreno, que ha estat l’encarregat d’elaborar un
inventari exhaustiu i que ha deixat tot el material a punt per a
- Casals i Masat, Eva. Article sobre l’envelat de la festa major de la futura digitalització. La descripció individualitzada s’ha fet
Lloret a la revista La Gralla de Granollers (f)(1932). a través d’una fitxa catalogràfica que estructura els àmbits i els
camps d’informació segons els criteris assenyalats a l’ISAD
- Comas i Moré, Maria Assumpció. Diversos exemplars del (G) i a la normativa catalana NODAC. El processament de les
Calendari de Lloret de Mar, amb textos d’Esteve Fàbregas i Barri dades s’ha fet mitjançant el programa informàtic File Maker
i Joan Domènech i Moner i fotografies d’August i Francesc Mas 8.5 que permet incorporar, a través de l’aplicació GIDAM,
(1978/1985); Goigs de la Mare de Déu de les Alegries (1987); les dades referides a l’àrea d’identificació, àrea de descripció i
opuscle de l’exposició dels germans Tur i Font a Lloret (1976); l’àrea de localització. Així, a la fitxa descriptiva s’ha introduït
fotografia de Sa Bassa d’Es Molí (f)(1900 circa). el títol del document audiovisual, la data d’enregistrament, la
data d’emissió, el copyright, el tipus de suport o les diferents
- Escola PERE TORRENT. Enciclopèdies i llibres d’història que classes de descriptors –llocs, persones, organismes, temes...–.
amplien el contingut de la biblioteca auxiliar de l’arxiu (1980/
2000). Properament s’iniciaran les tasques de visualització,
digitalizació i descripció de cadascuna de les filmacions dels
- Gabarró i Codina, Santiago. Col·lecció d’imatges en suports diversos suports documentals.
positiu i negatiu fotogràfics producte de la seva activitat com a
fotògraf a Lloret (1985 / 2010 circa). Organització i descripció del fons d’imatges
- Gispert i Metje, Onofre. Fons personal (1880/1980 circa). Xiberta – Ball·llatinas
- Juanola i Suñé, Miquel. Opuscles diversos: Fiestas Mediterráneas El fons documental Xiberta – Ball·llatinas conserva més de
(1965); festa major de Santa Cristina (1975). 3000 fotografies on hi apareixen gran quantitat d’indrets i
de personatges lloretencs de principis del segle XX; i és per
- Llobet de Masachs, Santiago. Historia de una familia. Los Llobet això que l’any passat es va iniciar el procés d’organització
de Vidreres. Siglos XII al XX, monografia inèdita en quatre volums i descripció d’aquestes imatges. De la mateixa manera que
(2011). en el fons audiovisual Isidor Llorca, es va fer la descripció
individualitzada de les fotografies a través d’una fitxa
- Montfulleda i Vindual, Cristina. Fotografia de l’hotel Carabela catalogràfica on s’estructuren els àmbits i els camps
(f)(1940 / 1950 circa). d’informació segons els criteris assenyalats a l’ISAD (G)
i a la normativa catalana NODAC. El processament de les
- Moret i Abril, Santi. Diversos exemplars per a l’hemeroteca. dades s’ha fet, igualment, mitjançant el programa informàtic
File Maker 8.5 que permet incorporar, a través de l’aplicació
- Parés i Fiat, Pau. Fons patrimonial Parés-Macià (1702-1992). GIDAM, les dades referides a l’àrea d’identificació, de
localització, de contingut, de continent, de reproducció, i que
- PLATAFORMA “ESTIMEM LLORET”. Elements de difusió per a permet visualitzar la imatge descrita a baixa resolució.
la manifestació Estimem Lloret i dossier amb el manifest (2011).
La tasca organitzativa i descriptiva ha estat realitzada per la
- Roig i Llobet, Rafael. Dues entrades per a la representació de tècnica d’arxius Mercè Torrellas, que ha comptat amb el suport
l’òpera Marina a Sa Caleta (1955). i la col·laboració de “El Grup d’Amics de l’Arxiu”, als quals
volem agrair el seu esforç i la seva implicació. Actualment,
- Ruscalleda i Gallart, Sebastià. Testament d’Antoni Surís i Botet doncs, bona part d’aquest fons ja està descrit i digitalitzat; i
(f) (1819); El ser y la nada, llibre de F. Bonosi Piferrer (f) (1852). confiem que ben aviat podrà ser consultat a través de la pàgina
web de l’Arxiu.
- Sala i Pérez, Josep (mitjançant l’Arxiu Municipal de Palafrugell).
Opuscle Lloret Scene. Your guide to Lloret (1973).
- Soliguer i Cabruja, Jaume. Exemplar per a l’hemeroteca local (f).
- Torrellas i Buixeda, Mercè. Fotografies de diversos actes turístics
i folklòrics (1975).
- Vilà i Galí, Agustí Maria. Documentació que amplia el fons
patrimonial: família Vilà.
- Xirgu i Ensesa, Montserrat. Masies en el Lloret rural : toponímia,
ponència inèdita presentada a les Jornades d’Onomàstica de
Lloret (2010); opuscles i cartells de festes i celebracions diverses
de Les Alegries (2005 / 2009).
Tractament i protecció
del patrimoni documental
Tractament, descripció i organització Restauració, digitalització i enquadernació del
del fons audiovisual Isidor Llorca
Llibre de definicions de comptes de la vila de
L’any 2008 el Sr. Isidor Llorca Riera va cedir bona part del seu Lloret (1572-1788), i dels llibres d’actes del ple
fons audiovisual a aquest SAMLM, i des de llavors, ha continuat
ingressant altres pel·lícules vinculades a la nostra població. municipal des de 1830 a 1967
Actualment, doncs, aquest fons està integrat per més de 750
suports documentals de formats molt diversos: pel·lícules de 16 El Llibre de definicions de comptes de la vila de Lloret
mm., U-matics, Betes,VHS, S-VHS, DVD’s, Betacam. Cadascun, (1572-1788), recuperat el passat mes de juny, és un llibre
evidentment, requereix un tractament específic i un sistema de de gran format, que conté 143 pàgines i que conserva la
conservació especial. contracoberta de pergamí. Tot i que l’estat de conservació era
força acceptable es va creure convenient, en primer lloc, iniciar
Tot i que la documentació va arribar en bon estat de un procés de restauració per evitar que continués avançant
conservació, no es disposava de cap instrument de descripció el seu deteriorament; i a continuació, digitalitzar-lo per tal
que ens permetés recuperar la informació audiovisual amb d’aconseguir una major protecció del llibre i una major difusió
del seu contingut en posar-lo a l’abast dels ciutadans a través
de la xarxa d’internet.
4 Febrer 2012