Page 5 -
P. 5

Els nous instruments de descripció                                                        Nous reptes, nous projectes
Des de finals del 2003, aquest servei d’arxiu ha elaborat els instruments de
descripció següents:                                                                      Creació d’un arxiu central al servei d’urbanisme i medi ambient

•Cartells i fulletons.                                                                    Enguany, el Servei d’Urbanisme i Medi Ambient s’ha traslladat a unes noves
                                                                                          dependències situades a la carretera de Vidreres, n. 8-10. Aquest departament
A les col·leccions de cartells entregades pel Sr. Agustí Mª Vilà i per la Sra. Assumpció  genera i conserva un gran volum de documentació administrativa (obres majors,
Comas s’hi han incorporat altres documents procedents de les donacions, cessions o        obres menors, planejaments urbanístics, activitats...) que s’ha de poder tractar
transferències administratives següents:                                                  i organitzar amb criteris arxivístics per tal d’afavorir l’eficàcia i l’eficiència de
                                                                                          l’Administració i per tal d’evitar possibles pèrdues i demores d’informació.
   Col·lecció Joan Domènech
   Fons Amics de la Sardana                                                               Amb aquests objectius, s’ha previst crear un espai, a les noves dependències, on
   Fons Patronat de Turisme                                                               es pugui instal·lar l’arxiu central d’Urbanisme i Medi Ambient (on es custodiaria
   Fons Impremta Municipal                                                                la documentació administrativa amb una antiguitat d’entre 2 i 10 anys); i, per
   Fons departament de Cultura                                                            això, s’està treballant en un projecte d’adequació i habilitació d’aquest espai, i en
                                                                                          una proposta d’organització documental que permeti el control bàsic de tots els
                                                                                          expedients administratius generats per aquest departament.

•Cartes nàutiques                                                                         Adequació d’un arxiu audiovisual

S’ha fet un catàleg exhaustiu de les cartes nàutiques que es conserven en aquest          Volem, d’aquí a poc temps, tenir posades les bases per a la formació d’un arxiu
Servei d’Arxiu Municipal i que procedeixen de les col·leccions següents:                  audiovisual que sigui capaç de recollir, conservar i servir totes les pel·lícules o cintes
                                                                                          sonores vinculades a la nostra població. En aquest projecte, es compta amb la
   Col·lecció Amorós (cedida per J. Domènech) (26 cartes)                                 participació i l’assessorament tècnic de Televisió de Lloret, atès que ha de ser un
   Col·lecció Ball·llatinas (29 cartes)                                                   dels ens principals que ha de proveir-nos de documentació audiovisual.

•Confraria de pescadors                                                                   Recentment, s’han fet visites a diferents centres d’arxiu que ja han impulsat i
                                                                                          organitzat aquestes seccions documentals; així, s’ha pres model dels sistemes de
Durant l’estiu del 2004, s’ha contractat una persona per tal que fes les tasques          gestió, de les instal·lacions, del tractament tècnic... Confiem que, a mig termini, tot
d’organització d’aquest fons documental. En aquest mateix número, hi trobareu             aquest projecte pugui ser una realitat.
un article on es detallen les característiques d’aquest fons i el procediment que
s’ha seguit per a l’organització i descripció correctes. El resultat final ha estat un     Microfilmació i digitalització de nous documents
inventari ben detallat que abraça 150 unitats d’instal·lació, 17 metres lineals de
prestatgeria i 2.626 registres informàtics.                                               La consulta periòdica de determinats documents històrics comporta un dany
                                                                                          irreparable per a la seva conservació correcta i és per aquest motiu que s’ha previst
•Amics de la Sardana                                                                      la microfilmació i digitalització de la documentació següent:

Després de la cessió documental que van fer els Amics de la Sardana, es va inventariar       •Padró municipal de 1808. (7.1.1)
minuciosament la documentació que va ingressar a les nostres instal·lacions. En              •Padró municipal de 1832. (7.1.2)
aquest cas, la documentació ocupà 30 unitats d’instal·lació, 3 metres lineals de             •Padró municipal de 1824. (7.1.3)
prestateria i 254 registres informàtics.                                                     •Padró municipal de 1828. (7.1.4)
                                                                                             •Padró municipal de 1828. (7.1.5)
•Guillem Pailhez (a) Sanderé                                                                 •Diari “El Lloretense” (1885 – 1886)
                                                                                             •Diari “El Iris” (1886)
També s’ha organitzat i inventariat la documentació d’aquest músic i compositor de           •Diari “El Distrito Farnense” (1893 – 1898)
sardanes, establert a Lloret a partir dels anys seixanta. Aquest fons ens ha ocupat          •Diari “El Porvenir” (1896 – 1897)
18 unitats d’instal·lació, 1,8 metres lineals i 104 registres informàtics.                   •Diari “Aires Lloretencs” (1933 – 1936)

Totes aquestes descripcions, conjuntament amb les que ens arriben a través de les         Restauració del llibre d’actes de la universitat de Lloret de Mar
transferències documentals de les oficines municipals, fan que el Servei d’Arxiu
disposi, actualment, de més de 65.000 registres de documents i expedients amb la          Malauradament, l’ús i la manipulació que s’ha fet al llarg del temps d’un dels
seva descripció informàtica corresponent: l’assumpte general, el nom de l’interessat,     llibres més importants del nostre municipi, Llibre del regiment y determinacions
la data d’actuació, descriptors específics, dades de localització... Tota aquesta          del Concell de la Universitat de la Vila Lloret (1708–1807), n’ha comportat
informació ens permet una ràpida localització del document i, a més, ens facilita la      el progressiu deteriorament, que es pot constatar en el desllom d’alguns plecs
gestió i el control global de tots els fons que conformen l’Arxiu Municipal.              documentals, en la manca de la contracoberta, en la fragilitat d’alguns dels fulls.
                                                                                          Així, per tal d’evitar que en continuï avançant la deterioració, es fa necessària una
                                                                                          intervenció decidida que consolidi i restauri les parts més danyades d’aquest llibre
                                                                                          i, per això, s’ha previst que ben aviat s’iniciïn els treballs d’estudi i restauració
                                                                                          d’aquest històric manual d’acords municipals.

8
   1   2   3   4   5   6   7   8   9