Page 13 -
P. 13
AMB ULLS Alba L. i M.
DE "OVE estudiant
Models d'autonomia domiciliaria Ser jove
En funci6 de les dificulta ls al-ludide s, o passant-h i de la millor L'altre dia, una mirada de
manera per sobre, segons I'estudi existeixentres models basics en la m enyspreu per part d'un adu lt
traject ória d'autonomiadomiciliaria que segueixen els joves blanencs, em va fer ado nar de la poca
elsquals en part estan relacionats amb la saya condició social i nivell importancia que se'ns dóna
d'e slud is: als joves.
1) Creació d'una nova unilal familiar. Res pon Sov in!, als joves ens titi len de
sobre lo l a un projecle de pa rella , i es basa en I'estalvi con l inual al somiadors incansables, petites
lIarg d'uns quants anys, en un mome nl donat deis quals es pro cedeix persones que velem per t'es-
a l'adquisici6 d'un pis, que s'a nirá pag anl des de moll abans d'anar- pai, iHusionistes que cantem
hi a viure. És per aquest motiu que, tot i que molts d'ells s'insereixen envoltats de is nos lres núvols
particulars mentre respirem I'aire del temps.
aviat en el mercal laboral, no surten de casa deis pares fins haver
En canvi, els adu lts s6n (quasi sempre) formals , ed ucats , am b
passat almenys els 25. És una trajectoria molt com una entre els jov es dos dils de front i on els peu s toquen el lerra d'astalt, No sole n
deis barris d'adscripció obrera o de classe mitja-baixa. tenir errors ni problemes que no es puguin solucionar, perqué el ls
coneixende sobres la vida, i rexperíencía els ha fet créixer, millorar
2) Aulonomia progressiva. Entesa en termes d'in - i madurar; la conseqüéncia és que es consideren millors que qual-
dependén cia per sona l, individu al (Iot j que també poI afe ctar a una sevol jove.
parella ), és més av iat un proc és dinámi c, prog ressiu, basat en lemp-
tejos sovint reversibles. En alguns casos, abans de tenir pis propi Since ramenl , quan es té poca edal no se sap res de debo. Pols
els joves han viscut en un de lloqu er (mentre estan estudiant , per creure en una idea que t'endern á s'ensorrara per milers de raonsde
exemple) . En all res , la independénci a és par cial (viuen sois de dilluns pes i que et retornaran a la més extrema ignorancia, o pots tancar
a divendres, i els caps de setma na es de ixen cau re per cas a deis els ulls i creure que ho saps tot mentre les pr eguntes de la vida et
pares). És una opci6 fonamentalm enl deis [oves del centre i de zones sacsegen la menl una vega da darrere I'altre. Sempre es tas so trnes
añns, molts d'ells amb estudis mitjans o superiors. a una prova darrere l'altre, un examen continu que avalua la teya
personalitat i el teu sentit com a persona. Pero potser, com que la
3) Objecliu: sortir de la llar familiar. Pe r mo lius var i- poca edat no dóna tampoc per a masses experte ncíes, ser jove,
als (incompal ibilital gen eraci onal , de sig d'avenlura, etc.) , hi ha joves implos iu i amb ganes de tot és , precisam enl , /'esséncia d,e la vida .
que. peremptbriament, i sansa res que els hi lIigui, valen marxar de
casa a tota costa. I ha fan , fins i tot sense cap men a d'estabi litat tabo- La veritat és que jo no ha canviaria per res del món, la meya
ral ni económica ni su pon familiar , moll abans deis 25 anys , el qu e els inexperiencia, sovint ínnocencia i I'esperit jove -que orgullosa est ío
exposa a una situ aci ó de major vulnerabilitat respecte deis altres. de tenir-, per convertir-me, de la nit al dia, en una persona adulta.
Pe ró és cert que quan els joves afrontem una bogeria o sim plemenl
Cap deis mode ls s'escull conscientmenl, sin6 que s'hi opta en la cosa més insignificant, ho fem amb empenta i sovint, aquast
funci6 de les circu mst áncies . Cap jove, tarnp oc , ha lé gens fácil; a excés de molivaci6 pot jugar males passades. L1avors, les tópiq ues
menys qu e, com hem dit, la pr ópia fam ília el recolzi. (1qu i no recalza i típ iques paraules de "ja t'ho vaig dir", serveixen de ben poc , perqué
els fills, pugui o no pugui ?) som conscíents qu e de les pa tacades se n'aprén i que després de
cada ca iguda arriba una pujada.
En tots els casos , dones, i tret d'exce pci ons, I'accés dei s jo ves
a un habitalge prop i está necessár iamenl co ndicionat pel suport fami- Tamb é, quan els adu lls interprele n el paper que la socielalli ha
liar, tant a nivell d'aval per a la concessió d'una hipoteca, com a nivell designat, ínstantáníament la seva innacencia queda reduida a un
econórnic i material. Aquest darrer condicionant suposa una menor simple somni que vagament ets hi recorda a la il-lusió que tenien
independéncia respecte deis pa res (n'hi ha, per exemp le, que, sen se de petits.
adonar-se'n , e creient que fan el millar peroals seus fills, els xantat-
gegen indirectamenl perqu é no se'n vagin gai re lIuny , o eis tenen Peró el que és ben cert , i el que podem co ntes lar a tots aq ues ls
\Iigal s de man s amb una feina en el negoc i fami liar) Vo un retard en el incr éduls que ens creuen inferiors a ells, és que per molt que
moment de la sortida definitiva de la llar. somiem en fites lIunyanes i gairebé impossibles, continuem tenint
la va temia de fer-ho.
Am b tants avencos tecnológ ics i avanlatges socials que
gaud im, mai com avu i ho han tingul lan difíci l els joves per ma rxar de Menlre que els adults (no tots peró la gran ma joria) han enterrat
les seves asp iracions en aque lla petita part oblidada de la se va
casa. I el pitjor de tot és que molts deis adults no s6n conscients del Innacencia perduda . Així que no fa falta que ens mirin amb menys-
prob lema , i els propís jov es s6n ma ssa passius per rebel ·lar-s'hi. _ preu, perqué tan si es vol com si no es vol, els joves som el futur i
tenim el poder. _
Educació cinematogrilfica
El Museu de l Cinem a col -lecció Tom ás Mallol de Girona va cornenca r el
curs escolar amb les seves propostes educatives consolidades. L'o terta
de l museu está pe nsada per a tots ets nivells educa tius des deis infantils
fins al Batxill eral passant per Formaci6 Professional, cent res d'educaci6
especia l i esco les d'art, de cinema, d'imalge i centres d'adu lts .
Les visites gu iade s al museu permeten Ireballar diferenls ámb its rela -
cionals amb la hist óría de la imatge i els espectacles visua ls. Segons el
museu, es tracta d'una visita interactiva, participativa i l údlca on la irnatqe
en moviment n'és la protagonista.
A mé s de les visites guiad es, s'o fereixen propostes tem át iques que
inclousn un taller on el tema en qüestió es tracta de manera practica i
expe rimen tal.
A pa rtir del febrer estará a punt un altre recurs educatiu per aprendre
a crear i lIeg ir imalges. L'objecliu de la proposta és l'educaci6 crítca en la
lect ura d'imatges de is mitjan s de comunicaci 6. El Museu del Cinema ote -
reix dos dossíers didactics pels centres que hi estiguin interessats. Estan
pensats per alumnesconcrets, pero com a recurs o de manera más lúdica
es pod en treballar am b all res edals.
Totes les activi tats que organitza el Museu del Cinema van a c árrec
d'educadors i es rea litzen en aules adequades amb recursos i materials
didáctics .A banda de tetes aquestes act ivltats, el museu lambé ofereix
matinals de cinema per a escotara i les organitza juntamenl amb l'A ssoci-
aci6 Cinétic oc el obert _