Page 8 -
P. 8

desemble                                     Nt                                                   2002-

supcrm¡;rCul es va adptar a noves            per la via d'arnj)Jjar personal a l'estiu (o                                                                         Redacci6
demandes d'algulJs sectors de la socie-      redui.r-Io a. l'hivcrn.. si es prefercix) ()
tal i y,a 50rgir la .gran superfície comer-  f1ns i toL obrir durant la km parada                 comen;os familiars a replanlejar les
cial.                                        turística per t~ncar durant I'h ivern.               SCv.cS es1ratcgies i la seva oferta.

   El principal alracLiu d'aquesles noves      La progressiva pl'Olifcració de ·super-              Millar qualira! deis productes. ün
sup'Crflcies comcrcials estava en el fet                             111ercats i grans super-     tracte personalitzat i inclividualilzat al
de que oferien gran-s ~spais d'aparca-                               fíci.es cQmercials· va       clicnl, jlln.lamcnL amb el fet dí.: rOlllan-
Illent per a els seus el ients de manera                             tenir ul1 jmpacte enor-      dre rnolts d'ells al case antic, i per tant
que aquests podjen dipositur directa-                                me per al petit              s"er lllés propers a I'.oferta es van COIl:-
ment la c~rrcga del seu carret de la                                                              venir en els nous acLius del petit
compra en· el seu 3utomóvi 1.                                    COll1ery_ Bn lln princi-         comen;_ La formula funtivna fins ~ll
                                                                                                  punt de que algu!15 supennereats i grans
   Aquest tipus de cbmerc;:os eren Cruil                             pi semblav3 que els
del seu temps, i el seu naixemenJ coin-                            negocis ram i liars no         s.uperficies comercials van emular-los
cideix. amb I'Heces de la majoria de                                aconscJ511 i rien superar
famílics a I'uutomóvil. De quals_evol                               I'escomesa d'unes             obrint "sllcursalsll al case anLic, que es
manera, la situació d'aquestes superfi-                              catnpanyes conie"teials      de fet I'espui comercial més visitat pel
cies, alJunyada del centre pcr la gran                               basad~s en preus moll        turisme. L"exit , pero, fon desigual i
quaolilat d'cspai que rcque.reix.-en obli-                         baixos i arn..b el rccol-
guen a l'usu3ri a disposar d'lln 3utomo.-                          7.Dment d.e la publiei-        rué_nlre algLlne~s 9'aq ucstes sueursal~
vi 1.                                                                tal ·a tots- els mitjans
                                                                     de COlllulllcació_ J         van optar pcr taní.:ar d',altrcs s'han con-
   Tant els supermercats com les grans                              realrnent molls cOmer-        sol idat. De man-era que l'es-t(Uct!lra
$uperDcies cOll)creials han d'adaptar-se                             90S tradicionals des-        actual del comen;; tossenc ve donada
a I'especificitat de Tossa quan decidei~                           Jpareixercn. És eert           per uua cocxislcnci,g en el case alltie de
xen· instaJ·lar-s·hi. Es tracta d'una                                que no tota la cu.lpit 11:1  petits corne.r90s. farniliars tradicionals
poblaeió que pol passar de 40.000 habi-                             tigue.ren els 110llS          amb delegaeioos de superinerc,31s i
tants all11_cs d'agosl a totjusttres mital                           models de superfíeies        gráns superflc-ies i • a levs afores del
n(lVemhre. L'adaptació ppt realitzar-se                              cOlllercials; en molts       l1ucli, superlllcrcat§ i grans superficies
                                                                    easos la reticencia [j        que, des de fa uns quants ;,:lnys s'h-an
                                                                     adaptar-~e a noves           esrancal pel que fa al seullombre. Cal
                                                                     tecJ19logies juntanient      estncntm aiximaleix t'l:xistencia deis
                                                                   amb la proximitat de           supermercats de cales ilo campings.
                                                                     la jubi]ació deis pro_       roralinem orin~tats a una demanda
                                                                     pielaris, hi tiügucren       turíslica i lllOll específica, i finalment~
                                                                     també 11101t a vcure.        L1ll nou lllodel de cOlllen;, destinat a la
                                                                                                  clientela local i que ja no s'ubica al
                                                                     Pero és indubtable           case antic sinó que opla per obrir els
                                                                     que la c.ompetencia de       setls locals en Ics zoncs resicleneials per
                                                                    les noves sup¿rucics          011 treix la vil-a (:;001 són el mas Font i
                                                                     va obligar als peUts         I'ayinguda Puerto Rico.

                                                                                                             Sara Lopez. Rosa Cotrina, J. Mundet,
                                                                                                                               Btanes, Lloret, Tossa.

--------------I~-----------
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13