Page 9 -
P. 9
1m
Carreteres
Eugenia Serrat Garcia,
Presidenta Amics de Tossa - Club Unesco
f atemps que es parla de la necessi- ció estatal i autonómica, peró si que hi de vis~ants al municipi provocara nous
tat de millorar la xarxa viaria de la ha hagut unanimitat a I'hora de conside- episodis de massificació, que repercuti-
Costa Brava. El desdoblament de I'N-II ha rar aquests nous accessos un perill per a rá en la devaluació del principal atractiu
estat reMndicat insistentment per molts la sostenibilitat delterritori. tossenc: la tranquil'litat i la bellesa de
sectors de les poblacions per on passa, I'entorn natural i paisatgistic, tal i com
argumentant la seva sinistralitat i la gran Obrir nous camins és obrir una ferida recentment s'ha recoll~ en aquestes
quantital de tráns~ que ha d'engolir. a la terra, és ferir mortalment la nostra encarregades pel mateix Ajuntament. La
memória, els nostres senlils. Perque desaparició d'aquests elements que sin-
D'altra banda, també fa anys que es espais agricoles, muntanyes, valls, gularitzen la nostra oferta turística supo-
planteja la possibilitat de crear una paratges emblemátics mai tornaran a sara la perdua d'identitat del nostre pro-
segona autopista paral'lela a I'A-? que ser els mateixos. En el nostre cas tenen ducte en el mercat turlstic. La preserva-
es desplegaria pel territori de la, Costa nom i cognoms, no ens quedem en el ció del medi tal i com el tenim avui és la
Brava fins a Fran9a argumentant la lirisme. Són els prats d'en Gay, el pla de millor garantia per atendre justament.les
necessitat d'arribar en menys temps als Sant Daniel, I'entorn de Sant Pere del necessitats turlstiques del futur. És,
municipis costaners. Estem parlant de la Basc, de I'ermita del Vilar, el pla d'en doncs, per la pérdua de qualitat de vida
prolongació de la C-32 (A-19) que en Gelpl, I'entorn del Massis de Cadiretes, de la nostra població I per les negatives
I'actualitat acaba a Tordera. la vall de Can Samada, la riera de Can conseqüencies socioeconómiques que
Samada ... qüestionem I'arribada directa a Tossa de
El nostre model turistic és marcada- la prolongació de l'A-19. Els problemes
ment estacional, concentrant I'acolli- Obrir nous camins és obrir per travessar L1oret-Blanes s'han de
ment de grans masses turístiques en solucionar i en aquest sentit hi ha pro-
curts periodes. Aquesta és la roda de una ferida a la terra, és ferir postes de creació de rondes per evitar la
mai acabar. El creixement urbanistic per travessia d'aquestes poblacions. Per
acollir grans masses crea la necessitat mortalment la nostra memo- tant, no creiem necessilria una nova via
de grans estructures receptives. Les d'accés directe al municipio
estructures tard o d'hora se saturen, ria, els nostres sentits
perque el creixement no para i tornem a Si volem que Tossa es massifiqui
comen9ar la roda. Pel que fa a Tossa, les dues alternati-
ves presentades per a la prolongació de encara més, si volem algar els ulls cap a
Centrant·nos en la Selva marítima, els l'A-19, tindra com a conseqüencia
dos projectes, I'N-II i la prolongació de immediata I'aparició de més interessos les muntanyes i veure més edificacions,
l'A-19 fins a L10ret i la carretera fins a urbanistics, que a la lIarga sera causa si els mesos d'estiu volem demanar
Tossa, estan en marxa, la qual cosa ha d'un desequilibri mediambiental que es tanda per anar a mar, si ens volem que-
fet que el deseontentament de diversos manifestará en un increment de residus dar sense bose, si ens volem convertir
sectors de les poblacions afectades es de consum energétic i d'aigua, en una en un poble segona residencia, si volem
manifestés, i que altres sectors s'ale- cosa com la Tordera manifestament fins i tot posar en perillla nostra identitat
gressin que aixó fora aixi. sobreexplotada. com a poble, lIavors construim noves
vies d'arribada al municipio Peró, en
Durant aquest últim mes, represen- D'altra banda, I'arrlbada facil i directa aquest cas, comencem a pensar en
tants polítics, associacions, organitza- allernatives, tant per a nosallres poder
cions sindicals i ciutadans sense afiliació gaudir del poble, com per als nostres
ens hem reunit per coneixer més a fons visitants, perque el nostre principal
I'abast d'aquestes noves infraestructures reclam turistic ja no el tindrem.
í valorar les aportacions deis diferents
col·lectius per minimitzar els impactes Prenent les paraules d'en Salvi
mediambientals i col'laterals que I'ober- Gascons "... siguem com sentinelles,
tura d'aquestes noves vies tindrá sobre que I'enemic destructor del paisatge i de
el territori. No hi ha hagut, malaurada- reformes mal enteses i pitjor imaginades
rnent, unanimitat a I'hora de presentar no ens transformi les belleses que ens
una alternativa única als tractats propo- creá Deu..." (Tret delllibre Tossa i el seu
sats, i fins i tot aprovats per I'administra- pelegrí, 1982).
o"