Page 12 -
P. 12

No va¡  'Invertir en cultura és fer-ho també en desenvolupament économie i en futur". Lluís Guiñó, Alcalde de Besalú

        Cinc, sis, set...Dansa!

        En aquest número us parlarem de la historia
        del ballet, un deis molts tipus de dansa que es
        practiquen actualment.

Revista "Por la danza"             Almudena Montano, periodista
(paper i Internet)
a/e: pld@porladanza.com            El ballet té els seus orígens a l'época del Renaixement. Fins llavors només es coneixien
www.porladanza.com/indiceprim.htm  els balls populars i les danses de cort, que no es basaven en cap coreografía concreta,
                                   sino que tenien unes regles fixes que s'anaven repetint. L a coreografía neix a les corts
Revista "Danza en escena"          italianes del Quattrocento. Malgrat el que pugui semblar, no van ser els nobles els que
a/e: enescena@hotmail.com          la van crear, sino persones humils d'Itàlia, l'unie país on se'ls permetia Poportunitat
                                   de convertir-se en mestres de dansa.
Revista "Infoescena"
www. infoescena. es                Al llarg del segle XVI el ballet francés no avançava tan ràpidament com a Italia. A
                                   la s o b i r a n a florentina C a t a l i n a d e M e d i d , li a g r a d a v a encarregar e s p e c t a c l e s d e bail
                                   per a les sèves testes, uns espectacles moites vegades polémics que representaven
                                   moments de la historia. Els ballets e s representaven a l'aire lliure o en espais tancats.
                                   També s'encarregaven balls per a esdeveniments socíals o casaments reials. A mitjan
                                   segle XVI, a Italia, els teatres ja estaven oberts al public. Durant el régnât del francés
                                   Lluís XIV la dansa es va convertir en una activitat reservada per ais professionals, i v a
                                   fundar el 1661 la Real Academia de Danza, amb tretze components.
                                   L'any 1604 es v a editar l'obra Nuove Inventioni di Balli, que consta de tres parts que
                                   estableixen ja les bases de la dansa académica. Explica 55 regles técniques que cons-
                                   títueixen les lliçons i les coreografies, i es parla ja que les bailarines bailen en punta, tot
                                   i que realment només ballaven sobre mitja punta.

                                   Al segle XVIII els ballarins de ballet estaven molt ben considerats: ais homes, se'ls ano-
                                   menava els "déus de la dansa" i les dones vivien com reines amb les pensions i regáis
                                   que els atorgaven princeps i nobles. A mitjan segle XVIII es van canviar els vestuaris
                                   fastuosos per altres mes senzills per representar la vida de la gent de classe mes baixa
                                   i els oficís d'aquella época, amb escenes mes dramatiques. És llavors quan els ballets
                                   comencen a passejar-se per tota Europa.
                                   Al segle XIX triomfà el ballet romàntic, que va incorporar les sabatilles de setí, la dansa
                                   de puntes i els tutus. A mitjan segle XIX es crea una pugna entre els partidaris de Pex-
                                   pressionisme alemany i els que preferien un estil mes académie. Els Estais Units van
                                   manifestar, de seguida, la seva hostilitat a la dansa académica. Van deixar de banda les
                                   cotílles, les sabatilles i els tutus, i es van decantar per espectacles
                                   on els ballarins dansaven amb poca roba i descalcos.

                                   El ballet modem neix a principis del segle X X . Podríem dir que v a ser l'any 1909, a
                                   París, amb l'actuació deis ballets russos de Sergio de Diaghilev al teatre Châtelet, amb
                                   una dansa lliure i expressiva. Els ballets soviétics es diferencien radicalment deis balls
                                   occidentals en el tema, la música, la coreografía i els decoráis. El ballet soviétic no
                                   apunta només a oferir una visió estética, sino a exaltar sentiments.
                                   La historia real del ballet americà neix a partir de l'any 1932, amb la fundado del Ballet
                                   Society i Pescóla de dansa New School of American Ballet, que es v a anar ampliant fins
                                   a formar dues companyies: la American Ballet Company i el Ballet Caravan. Mes tard,
                                   el New York City Ballet i PAmerican Ballet Théâtre serán els dos pilars sobre els quals
                                   reposa el ballet americà.

                                   A l'Estat espanyol, l'any 1979 es van fundar el Ballet Nacional Clásico de España (amb
                                   Víctor Ullate) i el Ballet Nacional Español (que va dirigir Antonio Gades).
                                   Actualment el ballet esta présent a gairebé tots els països, tot i que a cada lloc amb un
                                   esperit diferent a causa de la seva historia, el clima, els habitants, els seus costums,
                                   etcétera. Així, per exemple, Franca és sensible a la gracia, Alemanya a l'expressionisme,
                                   Rússia al réalisme, África al misticisme. A l'Estat espanyol Pimpuls de la dansa, el v a
                                   donar la bailarina Antonia Mercé, la Argentina, que va ser la primera bailarina espanyola
                                   que va recorrer -durant la primera meitat del segle X X - els escenaris europeus actuant
                                   sola, acompanyada d'un piano o una guitarra i el so de les seves castanyoles. A l'Estat
                                   espanyol el ballet ha tingut una forta presencia de folklore, i s'ha acostumat a alternar el
                                   ballet internacional amb diferents varietats de dansa espanyola. •

                                   Webs                                         Directori de Dansa Europeu
                                   La Web espanyola de Recursos per a la Dansa  www.balletcompanies.com/
                                   www.bailarines.com
                                                                                www. cyberdance. org/
                                   Centre Nacional Professionals de la Dansa
                                   www.usuarios.lycos.es/cenproda
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16