Page 1 -
P. 1
Núm. 14
Març 2015
Butlletí del Servei d’Arxiu Municipal de Lloret de Mar
La parada de Sesmond
“Mirades d’ahir”1: la difusió va projectar un dipòsit especial per a la conservació dels suports
de la memòria oral i audiovisuals (amb nivells adequats i estables de temperatura i
el patrimoni audiovisual de grau d’humitat); es va planificar un procés de digitalització
a través de les xarxes socials d’imatges, pel·lícules i gravacions sonores (d’acord amb les
recomanacions donades per la Subdirecció General d’Arxius i
Joaquim Daban i Massana Gestió Documental); i es va elaborar una fitxa descriptiva que
Cap del Servei d’Arxiu Municipal fos capaç d’incorporar els camps d’informació que estableixen
les normes de descripció arxivística –NODAC i ISAD(G)–.
Afortunadament, cada vegada hi ha més persones, empreses, Malgrat tot, encara faltava treballar un element fonamental
associacions i institucions sensibilitzades en la protecció i la que ens permetés aconseguir la descripció adequada de tota
salvaguarda del patrimoni documental audiovisual; i és per aquesta documentació audiovisual; ens mancava una font
això que, en els darrers vint anys, a la major part dels centres d’informació fiable que pogués facilitar-nos la identificació
d’arxiu del nostre país s’hi han ingressat una gran quantitat de correcta de les imatges i fotografies –el reconeixement dels
fotografies, pel·lícules i gravacions de so. En general, es tracta llocs, dels personatges, dels actes, de les dates...– i això,
d’un tipus de documentació força atractiva perquè les imatges evidentment, només podíem aconseguir-ho amb la complicitat
(fixes o en moviment) acostumen a despertar la curiositat i els de la societat civil
records d’aquells que poden sentir-hi qualsevol mena de vincle
social, familiar o cultural. Llavors, per tal de promoure aquesta col·laboració amb la
societat civil, l’any 2008 vam reunir un petit grup de persones
No obstant això,i en contraposició a l’interès que pot comportar que poguessin ajudar-nos en la tasca d’identificar les imatges
aquest tipus de documentació, cal destacar-ne la fragilitat dels històriques que tenim dipositades a l’Arxiu Municipal. Les
suports (plaques de vidre extremadament delicades, cintes primeres reunions ja foren ben exitoses i de seguida es va
de vídeo amb data de caducitat, pel·lícules inestables...) i la constituir el Grup d’Amics de l’Arxiu: un petit grup de vuit
dificultat d’elaborar una descripció precisa del seu contingut persones, majoritàriament jubilades, disposades a trobar-se un
que permeti recuperar la imatge o la seqüència d’una pel·lícula cop per setmana a les dependències de l’Arxiu i a transmetre’ns
de forma ràpida i eficient. tota la informació que recordessin sobre les fotografies que els
anéssim projectant. Evidentment, les reunions havien d’estar
En aquest context, el nostre servei d’arxiu municipal també coordinades per una persona vinculada a l’Arxiu que s’havia
s’ha vist beneficiat d’aquest fenomen i és per això que, a finals d’encarregar de seleccionar les imatges digitals, projectar-les
dels anys noranta i principis del dos mil, arribaren als nostres amb bona resolució en una pantalla mural, estimular el debat
dipòsits un volum important de fotografies (en plaques de entre els assistents, i recollir totes les informacions i comentaris
vidre, en cel·lulosa o en paper fotogràfic) que foren realitzades d’interès. De bon principi, s’aconseguiren uns resultats
a principis del segle XX per diferents fotògrafs de la nostra excel·lents, perquè els assistents no solament identificaven
població: Joan Baptista Gallissà,Emili Martínez,Antoni Xiberta, amb precisió les diferents imatges que se’ls projectava, sinó
Ernest Xifra, Joan Baptista Bernat, Josep Surís... Recentment, que també aportaven un munt d’informació sobre les antigues
però, també hem començat a rebre pel·lícules domèstiques o denominacions de roques, cales i turons; sobre els motius i
professionals dels anys cinquanta, seixanta i setanta gravades malnoms que s’atorgaven a determinades famílies o persones;
en diferents formats (en 8 mm, en súper 8, en 16 mm) i fins i sobre anècdotes i històries populars que havien quedat
tot, darrerament, ja arriben cintes audiovisuals més modernes oblidades... En definitiva, ens proporcionaven un conjunt de
en suports ben diversos: Umàtics, VHS, Super-VHS, Betes... dades que anava molt més enllà de la simple identificació i
Sens dubte, aquest patrimoni audiovisual és de gran valor per contextualització de la imatge.
entendre i difondre el passat més recent de la nostra població;
però, no obstant això, cal ser conscients que el manteniment
d’aquests suports requereix un tractament especial, que la
conservació i preservació de les imatges necessiten l’aplicació
d’uns procediments específics, i que la descripció detallada del
contingut demana una anàlisi estructurada de la informació. És
per això que, amb la finalitat d’afrontar els diferents reptes, es
1 Aquest és un projecte interdisciplinari on ha col·laborat gent de procedència Captura de pantalla de l’apartat “Mirades d’ahir” del web del SAMLM.
diversa; des d’aquí, vull agrair-los la seva implicació: Grup d’Amics de l’Arxiu,
TIC –Serveis, Àrea de Comunicació Cultural de l’Ajuntament, Nova Ràdio
Lloret i, evidentment, tot el personal del SAMLM.
1 Març 2015