Page 2 -
P. 2

La parada de Sesmond

L’exemple més clar i del qual puc parlar amb propietat és                  Pàgina d’inici del web de l’Arxiu del Port de Tarragona.
el de l’Arxiu del Port de Tarragona, un equipament que es
va obrir al públic fa més de vint anys, període en el qual      sinó que també ha d’esdevenir una eina a través de la qual
s’han dut a terme moltes activitats de cara a fer difusió dels  els usuaris i usuàries puguin accedir a la informació des de
fons i dels serveis que s’hi ofereixen. Des de conferències,    les seves llars. Aquesta és, doncs, la prioritat: dotar-la de
a publicació d’articles, guies de fons i inventaris, visites    més continguts de manera que, per una banda, facilitem la
guiades, exposicions o jornades de portes obertes; un seguit    informació en acostar-la als possibles interessats, però de
d’actuacions que podríem qualificar de tradicionals. En els     l’altra, siguem capaços d’encuriosir els usuaris i usuàries,
darrers temps s’ha fet, però, una aposta per opcions més        oferint-los un tastet del que poden trobar si es desplacen al
noves com el web o la incorporació a les xarxes socials.        nostre centre i aprofundeixen en les seves investigacions.

I què ens han aportat aquestes xarxes socials? Doncs            És el nostre deure facilitar aquesta informació publicant en
clarament una major difusió de les nostres activitats i         la mesura de les nostres possibilitats aquella documentació
la interacció amb un nombre considerable d’usuaris i            que anem digitalitzant. Per aconseguir aquest objectiu hem
usuàries.                                                       creat recentment un apartat al web que hem titulat l’Arxiu
                                                                Digital on pretenem publicar tota aquella documentació
El compte de Twitter que vàrem obrir l’agost de 2011, a         històrica digitalitzada, tot esperant que en un període no
dia d’avui, té 258 seguidors, i ens permet informar de les      gaire dilatat en el temps, esdevingui una eina eficaç i útil per
nostres activitats, però també estar informats de les que       a tots els interessats en la història del Port de Tarragona.
es fan en altres centres. El mateix passa amb Facebook,
on tenim un perfil i una pàgina des de mitjan octubre del       Lògicament, és impossible digitalitzar tots els fons d’un arxiu,
mateix any 2011, que anem omplint de continguts que             però en canvi, no ho és posar a l’abast, en format digital, les
poden interessar als nostres seguidors, tant de les nostres     sèries més consultades i que s’ha demostrat que tenen més
activitats, com les vinculades amb el món marítim que ens       interès per als nostres usuaris i usuàries. Tot és qüestió de
envolta, de Tarragona o d’altres arxius.                        planificar i difondre la informació de manera que les despeses
                                                                que genera una campanya de digitalització restin compensades
Facebook, a més, permet obtenir estadístiques de la pàgina      amb el nombre de descàrregues dels documents.
on es poden analitzar clarament els perfils dels usuaris i
usuàries: gènere, edat i nacionalitat, per exemple, però        Com sempre, el màrqueting esdevé un bon aliat dels arxivers
també aquells articles que han causat més sensació i interès,   i dels arxius, i clarament les xarxes socials s’han convertit
un bon baròmetre per aplicar a les propostes i actuacions       en un mitjà molt econòmic i no excessivament complicat
més noves. Això que diem ho podem exemplificar amb una          de fer difusió dels nostres centres i les nostres activitats.
activitat que endegarem el novembre de 2011 anomenada           Qualsevol persona pot obrir i gestionar, tant un compte
El document del mes és..., una petita exposició virtual, en     Twitter com una pàgina de Facebook. Quin és el problema?
què cada trenta dies donem a conèixer via web, correu           Possiblement la data de caducitat de cadascun d’aquests
electrònic i també xarxes socials, un document, un plànol,      mitjans i l’aparició d’uns altres de nous als quals amb tota
una fotografia o un gravat, representatiu dels diferents fons   seguretat tampoc podrem donar l’esquena.
que custodiem a l’Arxiu del Port de Tarragona.
                                                                En conclusió, podem dir que no es pot oblidar que un
78.573 vistes d’articles és la xifra obtinguda de Facebook.     dels nostres objectius prioritaris és la visibilitat de cara a
Com a mitjana, podem dir que l’activitat té una repercussió     la societat i la transparència, i si apareixen noves eines que
força impactant a les xarxes amb una cota màxima de 254         ens ho faciliten, millor; és clar que, ara com ara, la difusió
vistes. Un altre instrument per mesurar la seva incidència      a través de les xarxes socials ens reporta més beneficis que
el tenim al mateix web, del qual també podem treure             altra cosa.
estadístiques. En aquest cas, amb un màxim de 408 visites,
i un mínim de 133 als documents del mes de l’any 2012, i
un màxim de 207 descàrregues i un mínim de 20 del PDF
del document.

Tots aquests indicadors ens serveixen per saber si anem
o no pel bon camí i tot apunta que no ho estem fent
malament. La nostra intenció és continuar amb aquesta
activitat a través de la qual podem anar donant a conèixer
amb petites dosis els nostres fons i la riquesa de documents
i d’informació que els ciutadans i ciutadanes poden trobar
al nostre centre.

Per un altre costat pensem que el web ha de ser no només
la carta de presentació de l’Arxiu del Port de Tarragona,
dels serveis que oferim i dels fons que s’hi poden consultar,

                                                                2 Març 2013
   1   2   3   4   5   6   7