Page 14 -
P. 14

Memòria del Servei d’Arxiu Municipal 2010

La Comissió ha prosseguit amb la seva tasca de control sobre        Estat de l’estudi de les sèries documentals
les propostes de codificació i denominació de les sèries,
l’impuls que dóna a nous estudis de tràmits administratius,         300                                                     Llegenda:
la supervisió que fa dels catàlegs de processos i dels fluxos                                                               Bloc 1: Identificació de sèries
documentals,...                                                     200                               190     152           documentals
                                                                                 350                                        Bloc 2: Estudi legislatiu,
Enguany s’ha considerat que fóra bo començar a plantejar                                            Bloc 2  Bloc 3          elaboració fitxa de procediment
com treballar amb els documents electrònics a llarg termini.        100                               30      35            i gestor de continguts
S’ha posat en coneixement exemples propers que mostren                                                80      43            Bloc 3: Elaboració del flux i
diverses polítiques alhora d’afrontar la gestió de documents                         0      Bloc 1    80      74      95    elaboració
electrònics. Entre les eines, que s’han considerat útils,           2010                      57                            de plantilles
s’han mostrat ordenances d’altres municipis catalans. Vista         2009                                            Bloc 4  Bloc 4: Parametrització i
l’experiència d’altres institucions es va considerar que una        2007 - 2008              293                      32    validació
ordenança serviria per a poder donar directrius alhora de                                                             33
determinar les mesures vàlides per a poder emmagatzemar                                                               30
documents electrònics, formats que s’acceptarien, requisits
alhora d’escanejar documents, i un llarg etcètera. Per aquest       curt termini com a llarg termini, fa que sigui fonamental el
motiu es va plantejar la possibilitat d’iniciar el seu estudi i     control sistemàtic de la feina que es realitza.
anar preparant un esbós que es tractaria més endavant.
                                                                    Per a poder realitzar aquest control global no serveixen les
Per altra banda la Comissió, s’ha erigit com el fiscalitzador de    eines que mostren un desenvolupament de caràcter seqüencial.
tot el procés. Es va acordar que realitzaria una auditoria interna  El problema que ens trobem es la interacció amb bona part de
mitjançant les estadístiques del propi programa dels terminis       l’estructura administrativa i de suport de l’Ajuntament. Aquest
de tramitació. Aquest control ens ha de permetre prosseguir         fet fa que determinades seccions sigui més fàcil identificar i
amb pas ferm, i tenir la certesa que totes les passes que s’han     estudiar les sèries i a d’altres costi més. Per altra banda s’ha
realitzat, s’han fet d’acord amb les expectatives creades.          de lligar aquest procediment, amb d’altres intervencions
                                                                    de millora a la tramitació de caràcter global, o bé de nous
El grup de treball entre les seccions d’informàtica i d’arxiu,      projectes paral·lels.
ha continuat amb les seves tasques. Enguany s’ha aprofundit
en la relació i ha permès adquirir un llenguatge comú, que ha       La solució adoptada ha estat la creació de la Guia del
servit per resoldre els reptes del desenvolupament del projecte     Sistema Documental. Permet donar una ullada ràpida tant a
amb una major celeritat. Aquests reptes es poden concretar en       la part seqüencial –estudi de les sèries–, com també a la resta
la millora del gestor d’expedients i en l’estudi de solucions per   de projectes que s’inclouen sota la denominació de Gestió
a necessitats concretes en la tramitació dels expedients.           Documental –Quadre orgànic, Quadre d’accés, Quadre
                                                                    d’avaluació...–. Tenim doncs amb la Guia, una eina que
El procediment que s’empra a l’actualitat s’ha vist com el          engloba els elements bàsics del sistema de gestió documental,
més útil alhora de desenvolupar el projecte. L’estructura dels      i que permet la ràpida comprensió i fiscalització de l’estat
blocs permet un major control del procés, i la seva aplicació       del projecte tant pels tècnics com també pels representants
més racional. Això ha conduït a una mecanització del temps          polítics; que els permet visualitzar l’abast i l’objectiu del
d’estudi i implementació dels procediments ja parametritzats.       projecte, i tanmateix, quina és la situació actual.

Per altra banda s’ha aprofundit en la codificació orgànica,         La Guia com a tal s’ha d’entendre com una eina viva i
del programa Genesys. Com s’ha esmentat anteriorment la             canviant. El projecte de futur de la Guia serà incloure dins
codificació que es feia servir es basava amb la nomenclatura        de la mateixa una part textual que millori la comprensió del
d’àrees i seccions que existien o havien existit a l’Ajuntament.    que és un Sistema de Gestió Documental, així com de les
S’han realitzat un seguit d’equivalències que permetrà deixar       eines i diagrames que siguin necessaris per a poder fiscalitzar
de banda les abreviatures d’antigues seccions en desús o bé         i gestionar millor el desenvolupament d’un Sistema de Gestió
que han canviat de nom i que fa molt difícil identificar, per       Documental, que millori el control de la documentació,
un codi numèric que ajudarà la seva identificació amb més           faciliti la tramitació, i agilitzi la relació dels ciutadans amb
eficàcia.                                                           l’administració pública.

Si bé no s’ha incorporat noves seccions objecte d’estudi,           Enguany s’ha prosseguit la tasca de revisió i creació de
enguany s’ha prosseguit amb l’anàlisi de les sèries documentals.    noves fitxes del gestor de continguts, estretament lligada a
L’actualització de diversos procediments per canvis legislatius     l’administració digital i els preceptes de la 11/2007. Si bé
ha concentrat bona part de la feina al ser considerats com a        prèviament hi havia problemes alhora d’unificar criteris pel
urgents. Per altra banda s’ha prosseguit en la implementació        que fa a l’estil, informació, estructura,... es pot dir que s’ha
informàtica de sèries estudiades anteriorment.                      centralitzat a la comissió. Aquest fet ha provocat un major
                                                                    control de les fitxes que es pengen a Internet.
Aquest anys hem assolit les xifres de 350 identificats en els
Serveis Generals, Serveis d’Urbanisme, Serveis Econòmics,           Les noves fitxes del Gestor de Continguts s’han convertit en
Serveis a la Persona i Serveis Públics i de Medi Ambient.           una pedra fonamental alhora d’informar al ciutadà. Dota de
De totes aquestes sèries, s’han estudiat 190 procediments           transparència els procediments que s’efectuen a l’Ajuntament,
i d’aquestes s’han sotmès a l’anàlisi acurat del flux 152           obliga a exercitar les bones pràctiques, l’eficiència i l’eficàcia
procediments. Finalment podem dir que s’han passat al bloc          de cara al ciutadà. Pel que fa al personal de la institució
4 (fase final) un total de 95 tràmits.                              s’han convertit en el punt de referència per a conèixer els
                                                                    procediments que s’efectuen a la resta de l’Ajuntament.
La multiplicitat de tasques que envolta la Gestió Documental,
i la celeritat en que es van plantejant nous objectius tan a        La Gestió Documental s’ha d’entendre com l’eina que facilitarà
                                                                    la integració de l’administració pública en les noves necessitats
                                                                    sorgides per la tramitació electrònica dels expedients, la
                                                                    protecció de dades personals i la necessitat de destruir per a
                                                                    poder conservar la documentació.

                                                                    14 F e b r e r 2 0 1 1
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19