Page 14 -
P. 14
Fons documentals
Imatge de l’antiga datar-se de finals del s. XIX i ens mostren imatges de la
farmàcia Martínez. primera estada d’Emili Martínez a la ciutat de Madrid, on
feia pràctiques a l’establiment farmacèutic del seu oncle,
Procedència: família Mariano Passapera. També apareixen imatges del poble de
Martínez. Miraflores de la Sierra, on estiuejava la que, més tard, seria
Autor: Emili Martínez la seva esposa, Cèlia de Laguardia. Cal pensar, doncs, que
Passapera. fou en aquesta època quan degué aprendre la tècnica bàsica
per a l’exercici de la fotografia (enfocament, obturador,
Pel que fa a la secció d’Activitats, hi sobresurt la exposició, llum, revelat...). Però, òbviament, la major part
documentació relacionada amb la gestió de la farmàcia i, de les imatges d’aquest fons estan vinculades al Lloret de
també, la documentació vinculada amb la representació i la primera meitat del segle XX: es visualitzen els principals
gestió de la societat Piera, on es pot constatar l’evolució esdeveniments del poble, s’identifiquen els personatges
urbanística a la zona de la riera de Pagueres. més importants de la societat lloretenca i es pot resseguir
la transformació urbana que va patir el municipi. A partir
En les seccions anomenades Dossiers i Col·leccions, s’hi d’una anàlisi general d’aquest fons d’imatges, podem
evidencia la passió d’Emili Martínez pel col·leccionisme. agrupar les diferents matèries tractades per Emili Martínez
Aquesta afecció el portà a aconseguir i conservar en cinc grans temàtiques:
documentació de procedència molt diversa. A l’hora de
classificar i inventariar tots aquests documents, des de Els paisatges. Lloret de Mar era la seva gran passió, i per
l’Arxiu s’ha procurat respectar l’estructura originària això hi trobem moltes fotografies de les platges de Santa
que li va donar el mateix Emili Martínez. Entre els Cristina, Fenals, Lloret, sa Boadella, Canyelles... D’algunes
diferents dossiers destaca el recull de documents referits d’aquestes imatges en va fer targetes postals que va distribuir
a temàtiques lloretenques: excavacions arqueològiques, entre els estiuejants i visitants de la nostra població. Això va
tradicions populars, referències històriques, esports locals, contribuir a popularitzar, encara més, la costa lloretenca.
commemoracions de mil·lenari i de l’òpera Marina...; i
també el recull de documents, llibres i premsa dedicats a Els esdeveniments. Conscient de la importància de
diferents personalitats i institucions: Ferran Agulló, Joan determinats esdeveniments ocorreguts a la nostra vila,
Amades, Francesc Cambó, Josep Carner, Coll i Rodés, Emili Martínez va actuar com un fotoperiodista que deixava
Coma Soley, Josep Grahit, Julián Juderias, López Picó, Roig constància gràfica dels fets poc habituals que es produïen
i Raventós, Serra i Boldú, Jacint Verdaguer... a Lloret: les conseqüències dels temporals, les visites de
personatges importants, els accidents... Així, a través de la
En la secció Documentació procedent d’altres fons fotografia, immortalitzava alguns dels actes més importants.
s’han incorporat determinats escrits i documents solts que
s’han pogut conservar a partir de la vinculació de diferents El patrimoni. A principis del s. XX, Lloret de Mar encara
membres de la família amb càrrecs desenvolupats en vivia una època de gran transformació a conseqüència del
diferents entitats i organismes locals. capital dels “americanos” que va arribar a la nostra vila.
Llavors, es van construir alguns edificis espectaculars que,
En la Biblioteca i recull de premsa, la major part dels posteriorment, serien enderrocats. Emili Martínez, atret per
llibres són edicions de principis del s. XX i també es les noves formes modernistes, neoclàssiques o noucentistes
conserven alguns exemplars interessants de mitjan segle d’aquells edificis, els va retratar i ens n’ha deixat constància
XIX. I, pel que fa al recull de premsa, hi apareixen notícies per a les futures generacions.
referides a Lloret de Mar des de mitjan s. XX.
Les tradicions. Les festes de caire tradicional i religiós
Finalment, pel que fa a la secció d’Imatges, cal esmentar acostumaven a concentrar un munt de gent i Emili Martínez
que està formada per 3.318 fotografies conservades en procurava deixar constància gràfica de la intensitat amb
diferents tipus de suports: plaques de vidre, cel·lulosa i què el poble de Lloret vivia aquells actes populars. Les
paper fotogràfic. Els primers negatius d’aquest fons poden processons, els balls, les festes... són imatges ben habituals
en tot aquest fons fotogràfic.
Els retrats. Habitualment, els retrats comportaven uns
ingressos econòmics immediats que podien ajudar a sufragar
les múltiples despeses que ocasionava la dedicació a la
fotografia i, per tant, quasi tots els fotògrafs dedicaven una
part del seu temps al retrats fotogràfics (individuals o de
grup). Emili Martínez deixà una bona col·lecció de fotografies
on apareixen lloretencs del primer terç del segle XX.
El tractament de la documentació
en suport paper
L’objectiu final de qualsevol intervenció arxivística és
aconseguir que el fons documental sigui accessible per a
la investigació i la informació. Però, no obstant això, no
podem tractar la documentació de manera arbitrària, sinó
que és necessari, prèviament a qualsevol actuació arxivística,
14 F e b r e r 2 0 1 0