Page 9 -
P. 9

Restauració del llibre d’actes de la universitat de Lloret de Mar                                          Parlem de...
Amb aquesta actuació, que s’anuncià com a projecte en el butlletí de l’any 2004,
s’ha procurat aturar el procés de deteriorament que patia un dels llibres més                              Les donacions o cessions documentals al servei d’arxiu municipal
importants del nostre municipi: Llibre del regiment y determinacions del Concell
de la Universitat de la Vila de Lloret (1708-1807). Al llarg dels anys, aquest llibre                      Segurament, hi ha molts particulars, associacions o entitats privades que tenen un
ha suportat l’ús i la manipulació de molts usuaris i, sens dubte, això ha comportat                        volum important de documentació: llibres de comptes, dietaris d’algun avantpassat,
greus perjudicis per a la seva conservació: el desllom d’alguns plecs documentals,                         fotografies antigues, manuscrits, correspondència... i que, probablement, es
manca de la contracoberta, fragilitat d’alguns dels fulls... Així, per tal d’evitar que                    guardin en espais reduïts i amb poques garanties per a una bona conservació
continués avançant el deteriorament d’aquest llibre, es va encarregar a l’empresa                          (golfes, soterranis, baguls...). En aquestes perilloses condicions és possible que la
especialitzada ESTUDI B-2 una intervenció que consolidés i restaurés les parts                             documentació acabi essent víctima fàcil de la humitat, la pols, les rates... i que,
més danyades.                                                                                              per tant, en poc temps arribi a desaparèixer un bon fons documental que podia
En el procés de restauració, que ha comptat amb una subvenció de la Subdirecció                            tenir informació de cert interès per a la història de la nostra població.
General d’Arxius de la Generalitat de Catalunya, s’ha procedit al desmuntatge,
la neteja en sec, la neteja humida, la desacidificació, el reaprest, la laminació,                          Des d’aquest Servei d’Arxiu Municipal, procurem protegir i salvaguardar tota
la reintegració del suport, l’aplanat, el cosit i el nou procés d’enquadernació (on                        aquesta documentació que forma part del patrimoni documental de Lloret de Mar
s’ha aprofitat la pell original, un cop tractada i netejada, i s’ha afegit una nova                         i, en aquest sentit, la Llei 10/2001 d’arxius i documents, en el seu article 14,
contracoberta).                                                                                            autoritza els ciutadans i entitats privades a poder dipositar els seus documents
                                                                                                           privats en els arxius públics, sempre que hi hagi un acord entre ambdues parts.
        A la imatge superior, estat en què es trobava el llibre d’actes de l’antiga universitat de Lloret
        abans d’ésser restaurat i, a baix, imatge del mateix llibre després del procés de restauració.     El procediment que s’ha de seguir està marcat en el reglament del servei d’arxiu
                                                                                                           municipal de Lloret de Mar, aprovat pel ple municipal en data 13 de novembre de
                              Procedència: SdAMLLM. Autor: J. Daban.                                       1977 i que estableix el següent:

                                                                                                           Article 78

                                                                                                           El Servei d’Arxiu vetllarà per la integritat del patrimoni documental del municipi
                                                                                                           i per la seva protecció i recuperació. Amb aquesta finalitat farà les oportunes
                                                                                                           propostes d’adquisició, d’acceptació, de cessió o de reproducció dels fons
                                                                                                           documentals d’interès per al municipi. Al mateix temps, podrà assessorar entitats,
                                                                                                           empreses i particulars sobre les condicions de conservació i tractament de la
                                                                                                           documentació.

                                                                                                           Article 79

                                                                                                           L’ingrés de documentació al SdA ha de ser acceptat, previ informe de l’arxiver
                                                                                                           municipal, per l’òrgan competent de la corporació, que haurà d’acordar
                                                                                                           les condicions sota les quals es realitza i les que regularan l’accés a aquesta
                                                                                                           documentació per part del propi cedent. Es confeccionarà un primer inventari de
                                                                                                           la documentació, que serà rubricat per l’arxiver municipal. L’Ajuntament lliurarà al
                                                                                                           cedent un document provatori de l’ingrés esmentat.

                                                                                                           Article 80

                                                                                                           El SdA portarà un registre d’ingressos on constarà el número de registre d’ingrés,
                                                                                                           la data d’acceptació, la data d’ingrés, les dades del cedent, el tipus d’ingrés i la
                                                                                                           descripció sumària de la documentació ingressada.

                                                                                                           Article 81

                                                                                                           Per recuperar documentació cedida al SdA en règim de dipòsit serà imprescindible
                                                                                                           sol·licitar-ho per escrit a l’alcalde. L’Ajuntament procedirà a la seva devolució
                                                                                                           d’acord amb els pactes efectuats en constituir-se la cessió en règim de dipòsit o,
                                                                                                           si aquests no existissin, a les disposicions legals que la regulen.

                                                                                                           Per tant, la salvaguarda del patrimoni documental de Lloret de Mar també és a
                                                                                                           les vostres mans. Només cal que ens aviseu i vindrem de seguida. Estem a la
                                                                                                           vostra disposició.

                                                                                                           9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14