Page 2 -
P. 2

SERVEI D’ARXIU MUNICIPAL:                                                                •Les consultes: 1998 – 2002
MÉS DE 10 ANYS AL VOSTRE SERVEI                                                          L’any 1998 es va iniciar el control del nombre de documents que sol·licitava
                                                                                         cadascun dels usuaris i, per això, en el full de consulta quedaven registrats el nombre
Pel mes de febrer de l’any 2002 aquest Servei d’Arxiu Municipal va complir deu           i la descripció detallada de les diferents unitats documentals que s’entregaven.
anys de funcionament, però el fet que llavors es commemorés el mil·lenari de Lloret      Una anàlisi de l’evolució d’aquestes dades durant els darrers cinc anys, també ens
i el fet que aquest servei d’arxiu estigués tan implicat en aquesta celebració, ens      permet constatar la tendència alcista en el nombre total de consultes (internes +
va fer passar per alt la commemoració del nostre desè aniversari. Malgrat tot, des       externes). No obstant això, cal assenyalar la davallada de consultes que hi va haver
d’aquesta publicació volem aprofitar per fer un petit balanç del que han representat,    l’any 2001 i, contràriament, el fort increment que es va produir l’any 2002, amb
per a Lloret de Mar, aquests deu anys de Servei d’Arxiu Municipal.                       1189 consultes documentals. Aquest any, d’acord amb les dades recollides fins
                                                                                         al 30 de setembre, es preveu que a finals d’any se superin el miler de consultes
Avui, afortunadament, podem parlar d’un servei d’arxiu ben organitzat i ben              documentals.
consolidat, amb unes competències i unes funcions clarament definides per les
lleis (especialment la Llei 10/2001 d’arxius i documents) i pel Reglament del            •El perfil dels usuaris i de les consultes externes
servei d’arxiu municipal (aprovat pel ple de l’Ajuntament). D’acord amb aquestes         Els ciutadans que utilitzen el Servei d’Arxiu Municipal tenen un perfil ben divers i la
normatives, el Servei d’Arxiu Municipal té les competències següents: organitzar i       finalitat de les seves consultes és molt variada. D’una banda, hi ha totes aquelles
difondre el patrimoni documental municipal, garantir el dret a la informació (fent-      persones que necessiten consultar expedients administratius per motius personals
lo compatible amb el dret a l’honor i a la intimitat de les persones que es recull       o professionals: advocats, propietaris d’habitatges, agents immobiliaris, propietaris
a la Constitució), facilitar la investigació i vetllar per la salvaguarda del patrimoni  d’empreses o de comerços, arquitectes, aparelladors, perits, enginyers, dissenyadors
documental del municipi. Segons aquestes mateixes competències, les funcions del         gràfics... De l’altra, hi ha el grup d’investigadors i d’estudiants que provenen de
servei d’arxiu s’han de centrar en la gestió dels documents administratius, l’accés a    múltiples branques, que treballen principalment sobre la documentació històrica,
la documentació i la protecció i difusió del patrimoni documental.                       i que analitzen temes ben diferents. A partir d’aquest darrer grup, s’han portat a

D’acord amb totes aquestes atribucions, l’arxiu procura incidir en les oficines per
tal de millorar l’organització de la seva documentació administrativa, regula
els ingressos documentals des de les oficines als dipòsits de l’arxiu, avalua
la documentació que es pretén conservar, controla les consultes i préstecs de
documentació, vetlla pels ingressos de fons documentals d’interès municipal i
planifica activitats didàctiques i pedagògiques per tal de donar a conèixer els
diferents fons documentals que es custodien en el nostre Servei d’Arxiu Municipal.

Us presentem, tot seguit, un petit balanç on podreu veure el creixement i la
consolidació d’aquest servei en cadascuna de les funcions i competències que li
corresponen.

Explotació i difusió dels fons

El reglament del Servei d’Arxiu Municipal estableix una clara diferenciació
entre les consultes i els usuaris de caràcter intern, que procedeixen de les àrees
administratives, tècniques o polítiques de l’Ajuntament, i les consultes i els
usuaris de caràcter extern, que són aquelles consultes efectuades pels ciutadans
en general.

•Els usuaris de l’arxiu: 1992 – 2002

Pel que fa al nombre d’usuaris, durant aquests deu anys es constata un progressiu
augment del total de persones que han utilitzat aquest servei (usuaris interns
+ usuaris externs). La punta màxima la trobem en els anys 1999 i 2000,
quan, respectivament, van passar per aquesta dependència 578 i 596 usuaris.
Posteriorment, en els anys 2001 i 2002 s’observa un cert decreixement. Enguany,
durant els nou primers mesos de l’any 2003, ja es constata una ferma recuperació
(481 usuaris fins al 30 de setembre). Si enguany es confirma la tendència actual,
és probable que a finals d’any se superin els 550 usuaris.

2
   1   2   3   4   5   6   7