Page 5 -
P. 5

valor afegit

Tornar a començar                                                                  ³ Salvador Cardús i Ros,
                                                                             Professor de sociologia a la UAB

                                                                                                         i periodista

Les reserves que desperta la nova immigració entre la població               és en el camp de la igualtat de drets i consideració pública de les
autòctona, sovint ella mateixa amb antigues experiències d’emigra-           dones. No és que ens puguem posar gaire d’exemple, però s’havia
ció, es poden explicar de moltes maneres abans d’haver de recórrer           avançat força respecte d’un parell de generacions anteriors. I és no-
a la xenofòbia i el racisme. Sempre m’ha semblat difícil de precisar         tori que la població estrangera actual és, en moltes ocasions, just a
si la xenofòbia i el racisme són causa o, més aviat al contrari, conse-      la distància d’aquest parell de generacions que aquí havien assumit
qüència de determinats conflictes entre autòctons i immigrants. De            no sense esforç i conflicte aquest canvi de mentalitat. No queda bé
fet, m’inclino a pensar que, generalment, a l’origen dels conflictes          dir-ho, i per això se sol amagar, però una part molt gran dels casos
–quan n’hi ha-, no hi trobem raons ideològiques profundes, no hi ha          de mort de dones per la violència d’homes a l’Estat espanyol, és
“xocs de civilitzacions” –per dir-ho com agrada a alguns tremendis-          entre població estrangera. És a dir, la gravetat de les xifres no es pot
tes-, sinó xocs d’interessos molt a ran de terra. I penso que, en tot        atribuir indiscriminadament a un fracàs del nostre sistema educatiu,
cas, aquest xoc d’interessos –pels llocs de treball, pels habitatges,        sinó a un segment de població que, bé sigui per la cultura d’origen,
per l’ocupació de l’espai públic...- és interpretat en termes xenòfobs       bé sigui per les dures condicions de vida de qui acaba d’arribar, té
o racistes pels mateixos implicats de totes dues bandes, simple-             unes taxes molt més altes de violència de gènere.
ment perquè és el discurs més a la mà que té qui necessita interpre-
tar el seu malestar.                                                         La reflexió la podem situar també en el pla de la salut. Algunes
                                                                             pautes lentament adquirides de prevenció de malalties, tot just a
Crec, doncs, que les principals reserves –per dir-ho suau- que               mig assolir, ara cal tornar-les a educar des del principi. Des d’hàbits
provoca la nova immigració, no són conseqüència de cap a priori              alimentaris fins a pràctiques higièniques. Confesso que es troben
ideològic. Sempre m’ha semblat que, sense mala fe, es podia en-              dades disponibles que estableixin aquesta mena de diferenciació, i
tendre el sentit dels que afirmen que “no són racistes, però...”. I, en       potser és millor així. I no cal dir que l’arribada massiva de població
aquest sentit, de la idea que “fan les feines que ningú no vol fer” a l’     estrangera aguditza un problema que no havíem sabut resoldre cor-
“ens prenen la feina que no troben els nostres fills”, o de l’ “amb els       rectament, com el de l’ús del català. O que l’arribada d’estrangers
seus impostos, paguem la pensions dels nostres vells” a “la immi-            introdueix noves tensions dins d’un sistema com l’educatiu, que ja
gració ha fet perdre qualitat als serveis públics dels que gaudíem”,         anava coix d’una cama.
no hi va una gran discrepància ideològica, sinó una gran distància
socioeconòmica entre els qui les sostenen.                                   Si és que el que sostinc és resultat d’un prejudici i pot ser des-
                                                                             mentit per les dades, no cal dir que ho rectificaré. Però si és com
També opino que allò que crea malfiança no sol ser el que mar-                dic, penso que no és negant l’evidència que se superen les reserves
ca les diferències més visibles. Trobo simplement ridícul que es pu-         de què parlo. Personalment, no em costa gens acceptar que en
gui pensar que, posem per cas, la desconfiança envers la població             el balanç entre els nostres deficiències col·lectives i les virtuts que
musulmana tingui origen en la seva religiositat. Ni que la religiosa         mostren molts dels individus que s’incorporen a la nostra societat,
sigui una de les diferències més visibles, marcades pels vels o les          potser guanyen les darreres. Per exemple, en voluntat millora perso-
concentracions dels divendres a les mesquites, en el fons és difícil         nal o capacitat per a l’esforç. Encara més: a la vista de certs com-
sostenir que això topa amb el “nostre” catolicisme. Al contrari, les         portaments individuals d’alguns autòctons, però també observant
pràctiques religioses musulmanes allò que més recorden són els               segons quins programes d’algunes cadenes de televisió, és clar que
comportaments propis del nostre passat recent. No són les dife-              la regressió en certs nivells de civilitat ens guanyem tots sols.
rències més visibles les causes temor, sinó les que no sabem veure
clarament, les que només s’intueixen, les més opaques.                       Però no excloc que un cert desànim col·lectiu sigui conseqüèn-
                                                                             cia d’aquesta sensació, ni que en molts casos individuals pugui ser
Doncs bé: crec que una de les causes de la reserva que se sol                injusta i cruel, d’un haver de “tornar a començar” a fer camins pels
tenir davant de la immigració és la sensació poc o molt exacta d’un          que sabem que s’hi avança amb molta lentitud. I, a l’hora de re-
haver de “tornar a començar” en molts terrenys de les formes de la           soldre conflictes socials, tan perillós és caure en l’alarmisme sense
vida social que, poc a poc, havíem anat canviant. Potser el més clar         fonaments com en l’optimisme cec. J

celobert, opinions solvents!

                                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10