Page 6 -
P. 6

PLA GENERAL                                               David Reixach i Saura
          D'URBANI5ME A BLANE5
                                                                                                       L1icenciat en D ret
                                                                                      E s p e cia litzat en D re t públic

POUM I PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Després d'haver intentat ex plicar en el Cel Obert de gener, de forma                 alternatives al lIarg de la pre cep tiva informació pública a convoc ar des-
sintética í des d'una perspectiva més aviat jurídica, que eren els Plans              prés de I'aprovació inicial. Fins i tot esta prevrst que es pugui reactivar el
d'Ordenació Urbana Mun icipal (POUM), en aquest número de febrer                      programa de part icipa ció ciutadana cada vegada que es plantegin modifi-
segu irem paríant d'aspect es relacion ats amb el seu conti ngut, elaboració
i trarnitaci ó, am b la vol untat d'inf ormar sobre aqu esta figu ra de planeja-      cacions pun tuals del POUM aprovat.
ment urbanístic, el procediment pe r a la redacció del qual va iniciar I'estiu           El que no diu la lIei pero, és com ha de ser el programa de parti cipació
passat l'Aj unta me nt de Blanes.
                                                                                      ciuta dana . En aq uest sentit, es limita a declarar I'obligatorietat de dur-Io a
   Un a de les novetat s de la lIei 212002, d' Urba nisme (rece ntm ent modi-         terme i defineix també ets object ius gené rics que aq uest ha de perseg uir,
ficad a per la lIei 10/2004) és I'aparició deis prog ram es de pa rticipació
ciuta dana en l'el -laboraci ó deis POUM. El legislad or ca tal á, fent-se ressó      pero no diu exaetament en qué ha de consisilir. Per tant, ets ajuntaments
de la tendéncia cada vegada més utilitzada en paises de major trad ició
democr ática consistent en aplicar processos de participació ciutadana                gaudeixen d'un a certa discr ecionaliat a I'hora de dissenyar aquests
en la presa de de cision s polítiques, va ente ndre que en I'elaboració d'un          prog rames, i la veritat és que hi ha ajuntaments que posen en practica
instrument de tanta importancia pe l desenvolupament de les ciutats com               auténtiques experiencies de participaci ó ciutadana en els assumptes
eren els plan s ge nerals urbanlstics. ca lia buscar la com plicitat deis cíuta -
                                                                                      púb lics, i d'altres que es limiten simp lement a cobrir el trárnit. En general
dans a ti i efecte que realitzessin les seves apor1acions, ñns i tal de forma         pero, els programes de particlpació ciutadana en la redacció i aprovació
previa a l'aprov aci ó inicial del pla. Aíxo representava una autentica nove-
                                                                                      d'un POUM solen consistir en la celebració de jornades ínformatives, con -
tat , ja que fins I'entra da en vigo r de la lIei 212002, els interessats nom és
podien pr esen tar al.legacions durant el períad e de 1 mes que s'habilita            ferén cies, enquestes, lallers o jornades de treball en qué els ciutadans
com a termini d'exposició pública entre I'aprovació inicial i la provisional          interessat s aporten idee s, a ba nda , evid entment, d'uti litzar tot el potencial
de l pla (am bdues acordades pel Pie de l'Ajuntament), la qual s'efectua              que ofereixen els webs municipals com a instruments informatius i d'ínte -
m itjan~ant publicac ió d'edietes en els but lletin s ofic ials i en algun diari
d'informació ge neral, cosa que feia que la gran maj oria de la pob lació ni          racció .
tan sols tingués coneixement de la saya existencia. Val a dirI com a incís,              Finalm ent, dir que la L1ei 212002 ens aport a una altra nov etat en l' árnbit
que I'aprovació definitiva recau en la Com issió Terri torial d'U rbanisme de
Girona o, si el muni cipi té més de 100.000 habitants, en el Conseller de             de la part icipació ciutadana: la possibilitat que tenen els ajuntaments de
Política Territorial i Obres Públique s .                                             crear Consells Assessors Urbanistics. Aquests consells, que són órqans
                                                                                      amb atribucionsinformatives i deliberatives (per tant, no resolutives), estan
   Així, en I'art icle 8 de lIei catalana d'urbanisme i en l'a rt ícle 4 deis seu     co ntormats per person es designades pels ajuntamen ts. Així, la seva corn-
reglament (aprovat pel Decr et 287/200 3) s'o rdena fomentar els drets                posició pot estar integ rada per técnics experts en urbanisme, hab itat ge o
d'lniciativa. infonnació i par1icipació ciutadana en els processos urba nís-          medi ambient, pero tamb é per representante d'institucíons de la societat
tics de planejament i gest ió, a banda de so tmetre a intormaci ó públ ica els        civil de cada municipi, i les seves la funcions seran, principalment, les de
documents aprovats inlcialment. A més, es preveu com a tramit obligalori              donar I'opini ó a I'Ajuntament en la formació deis plan s urbanístic s, propo-
I'aprovació d'un programa de part icipació ciutadana, que po t abas tar tant          sar mesures i actuacions per incloure-Ies en el programa de participaci ó
la fase prev ía a la redacci ó deis documents de l POUM , com el períade              ciuta dana i opinar sobre les al.legacions presentades pels cíutadans ,
de la seva formació i les fase s poste riors , am b la fina litat de fac ilitar tant
la divulga ció i la comp rensió de is obje ctius i de l cont ingu t deis treballs de     I [a per acabar, insistir en que el futu r de Blanes com a rea litat urb ana,
planejament , com la formu lació d'al.legacions, suggeriments o propo ste s           econ óm ica i social i el seu desenvolupament sostenible passa en bona
                                                                                      part pel nou POUM i que, en la me sura que les decisions a prendre poden

                                                                                      co nfigurar un modelo un altre de municipi, és important que hi hagi un

                                                                                      nivell att de participació ciutadana, perqué a íxó tara que les decisio ns es

                                                                                      prenguin després d'haver sos pesat i madurat tota la informació possible,
                                                                                      incloent la que procedeix deis principals interessats, que no són altres que
                                                                                      els habitants de Blanes. _

Celobert                                                                                            ·C..;f:- celobe rt @correucatala.com
                                                                                      Barreres

Benvolguts senyo rs,                                                                  Per causes absurdes i fortuites, fa uns dies em vaig fer un esquine; en
Escric aquesta carta en relaci ó a la circular que I'Ajuntam ent ha adjun-            un peu. Sorpresa que aqu est tipus d'a ccidents necessitin setmanes
tat amb la primera factura d'a igua de I'any.                                         de cura i farta d'astar a casa amb la cama enlairada, vaig decidir anar
L'Aju ntame nt ens prop osa de no llencar les ampolles de cava a les                  a treballar. La manera era anar en autobús, el que recorre un trajecte
escombraries ni als contenidors verds destinats al vidre, sín ó d'anar-               mo lt concorreg ut: Blanes-L1oret de Mar.
les a dur a la Deixalleria de Blanes, tenint cura que no es trenquin, on
hi ha un lIoc específic pe r aquest residu o                                             El prime r dia que vaig utililZa r aquest tra nsport públ ic, anava am b
Estic d'acord amb les explicacions i amb la seva proposta sempre que                  crosses i tenia dificultats evidents per avancar. El vehicle en qüestió
el nombre d'ampolles de cav a sigui cons idera ble . Posem per cas , jo               anava mig buit i les persones que hi havia sentades tenien abrics i
només tinc dues ampolles de cava i vise a Mas Bormot, Faré les festes                 bossesocupantels seients del costal. Em vaig sorprendre molt en
més sost enibl es i seré ga ire eco lógic si per du es ampolles de cava               veure que ningú enretirava les seves coses i, per no complicar les
agafo el cotxe per anar fins la dei xalleria o si les llenco al co nte nidor          quatre passes que havia de fer, vaig optar per seure en una butaca
ve rd que tínc al costat de cas a? No seria m és t ácil, més sos tenible,             per a min usvaüds .
més ecológic que en el cas de quantitats petites d'ampolles de cava es
pog uessin deixar en punts estratégics de la població i que I'Aju ntamen t               Durant el trajecte, vaig comp rovar que la poca amabilitat de is usua-
les passés a recollir?                                                                ris era exte nsible a totes les persones que anaven pujan t, ja portéss in
Aquest any aga taré les dues ampo lles i el cotxe i an iré de Mas Bori -              bastó pe r cam inar o criatu res penjades del c oll. En arriba r a L1oret,
not a la Deixalle ria pe r tenir la co nsc iéncia tranquil-la segons la col-          després d'uns cops de bus realme nt violents, vaig iniciar dec idida el
laboració que ens ha demanat l'Ajuntament. Peró pe l Nadal que ve ,                   camí cap a la feina. Amb les crasses em va ser impossible anar per la
s'hi podrien rumiar una mica més perqué amb aquest suggeriments                       vorera, perqué estava plena de fánals , pals del lIum i cotxes aparcats
ens costara mé s el mall que I'en clusa.                                              a sobre. Havia d'anar pel mig del carrer, a les nou del matí, en una
Atentament, Un poc bebedor de cava                                                    hora en qu e tothom va a treballar, en cotxe i a una vel ocital de lIam-
                                                                                      peco
                D íve n d res 18 d e rna rc a la Sala d' Actes de la
                            Bibliotec a Comarcal de Bl an e s                            Esbufeg ant i avancant com una tortuga, va ig ten ir temps sobrat per
                                     a le s 10 del ve spre                            a reflexionar. I en resum vaig veure ciar que ens ha de passar una
                                                                                      cosa així , digues-li es quine . que t' inhabiliti temporalment, pe r adonar-
                ASPECTES JURíDICS DEL MATRIMONI                                       te que el mó n es ta pie de barreres arquitectóniques, tant fisi ques com
      per Ann a S ol a , C arm e M a ssó i D a vid R e ixac h , advocats.             rnorats . L'incivisme es ta a I'ordre de l dia i la deixadesa d'aj untaments
                                                                                      i ciuta da ns tam bé . Alguna cosa falla , i de tant en tant hi ha pelites
                                                                                      revoltes, enfrontaments, batalles ... o tot es queda en una queixa com
                                                                                      aque sta carta. Rosa G.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11