Page 8 -
P. 8

AIRES LLORETENCS

      Tenim en primer lloc la qüestió dels neumàtics.      les rodes directrius, no era possible mantenir el con-
                                                           trol del vehicle. Aleshores s'acudí als americans una
Jo no sé si us podreu imaginar la força centrífuga for-    esplèndida idea que venia a cobrir a la perfecció
                                                           aquesta deficiència; fou la de dirigir els bòlids per
midable a què es troben sotmesos els neumàtics en          mitjà d'un timó com el dels avions, instal·lat en la se-
                                                           va part posterior. Aquest sistema, completament des-
rodar a la velocitat de 440 Km. p. h.—que és la mà-        lligat de les rodes, i tant més eficaç com més gran és
                                                           la velocitat del vehicle, fou suggerit tal vegada pel
xima obtinguda amb automòbil, fins avui dia, (per Sir      timó fixe que duien ja llavors els bòlids anglesos per
                                                           tal d'ajudar al pilot a mantenir la línia recta.
Malcolm Campbell pilotant el seu bòlid B/ue Tïird, a la
                                                               De més a més el «Golden Arrow» portava en la
platja de Daytona)—A aquesta velocitat el bòlid re-        seva part davantera un pla inclinat, damunt el que
                                                           actuava amb gran força la resistència de l'aire, man-
corre uns 122 metres per segon, i, unes rodes d'auto,      tenint així, durant la cursa, el tren de rodes davanter
                                                           fortament comprimit contra el sòl.
mòbil del tamany corrent, donen més de 2800 voltes
                                                               Ens hem entès fins ací, molt de sobre en sobre,
per minut.                                                 —en aquests articles elementals —sense sortir-nos,
                                                           però, de la velocitat terrestre,, i més encara, del vehi-
      Per fer-se càrrec de l'enorme resistència que els    cle automòbil. Però—ja és sabut de tothom—la fe-
                                                           bre de l'home per la velocitat creix proporcionalment
cal desplegar a aquests super-neumàtics, cal encara        amb l'augment que experimenten aquestes velocitats
                                                           de dia en dia.
tenir en compte que el pes d'aquestes màquines es-
                                                               Tenim l'exemple del coet, del projectil i de les
cepcionals sol oscil·lar entre 3 i 4'S tonelades.          granades de l'esquadra, la velocitat inicial de les
                                                           quals és de 762 metre per segon, o sien 1700 milles
      Caigueren molt llargs i laboriosos estudis per       per hora i difícilment l'home es resignarà mai a viat-
trobar un tipus de neumàtic que oferís les condicions      jar més a poc a poc, mentre resti una fita així per a
de seguretat i eficàcia necessàries per a llençar-se a la  sobrepujar.
gran aventura.
                                                                 Per tal d'aminorar la resistència de l'aire es per-
      Fins avui els neumàtics especials amb els quals      fecciona i s'accentua cada dia més la simfònica
van equipats els bòlids anglesos, han estat construïts     stream Hne en l'automòbil i en l'avió, i, no content
per la famosa casa Dunlop. Els tècnics d'aquesta ca-       l'home amb les velocitats màximes assolides en la te-
sa, després d'una infinitat d'assaigj i averiguacions,     rra i en l'aire, dintre la nostra atmosfera, cerca ada-
treball que segons ens diuen va costar a la ratlla de      leradament en altres esferes gassoses, zones on l'aire,
9000 lliures esterlines, varen arribar a perfeccionar      per ésser-hi extraordinàriament més enrarit, ofereixi
un super-neumàtic que, probat mitjançant una mà-           menys resistències a la cursa vertiginosa dels artefac-
quina especial, podia resistir durant 15 segons les di-    tes mecànics o dels futurs avions-coets.
fícils condicions corresponents a una velocitat de 240
a 300 milles p. h.                                             Mentre en la terra, atacant el problema de la ve-
                                                           locitat pel procediment d'eliminació de resistències
      Quants sacrificis i despeses intel·lectuals i mate-  passives, s'assagen nous tipus de vehicle amb propul-
rials per assolir una troballa de la qual només hom        sió helicoïdal, ja desplaçant-se damunt dos rails com
n'esperava que tingués una vida activa de deu minuts!      les famoses automotrius alemanyes, ja damunt
Perquè cal remarcar que el joc de 4 neumàtics fou          un sol rail com el que construí en 1909, a
reemplaçat per un joc de nous al final de cada tra-        Alemanya, August Scherl sobre els plànols de
vessia.                                                    l'enginyer anglès Brennan, o bé el tren penjat a un
                                                           andamíatge metàl·lic que s'instal·là sota la direcció de
      Aquests neumàtics, en el Blue Bird darrer model,     l'enginyer escocès Bennie, en el mes de juliol de 1930,
anaven inflats a una pressió de 9 atmosferes.              el qual bé podem qualificar del ferrocarril més ràpid
                                                           construït fins als nostres dies, puix que assolí una ve-
      En segon lloc deixàrem indicada la dificultat que    locitat, aprofitable per al transport de correu i pas-
sorgeix en mantenir el control del cotxe a aquestes        satgers, de 250 quilòmetres per hora, si bé el cost
grans velocitats; un sot qualsevol és capaç de llençar     excessiu de l'andamiatge el féu del tot impopular.
l'automòbil nou o deu metres enlaire—recordem ací
que l'energia desenvolupada per un bòlid a la veloci-      Lloret de Mar, 26 de febrer de 1934
tat de 350 K. p. h., és tan gran que, si trobés en la
seva cursa un obstacle a propòsit, podria saltar p^r
damunt la torre Fiffel—el vent pot empènyer-lo late-
ralment, una manipulació desacertada o menys acura-
da de les comandes de vehicle pot acabar en un
desastre.

      De vegades, degut a les més insignificants desni-
vellacions de la pista, les rodes davanteres queden
totalment, o en part, descarregades de pes, de la qual
cosa resulta que, mancant l'adherència necessària de

                                 DEU VOS G UARD

                                                                                                                            (Ve de la pàgina 2)

        1 al selecte públic que ens escolta, entre el qual hi notem l'assistència altament honrosa per a nosal-
tres de molts d'aquells joves que, des d'«Associació Calequística» ens precediren en la nostra actuació,
així com també, la de gairebé la totalitat d'aquells espectadors que honoraven amb la seva presència les
vetllades que celebràvem a les Escoles Parroquials.

        Tols plegats acaben d'arrodonir-nos la sensació de què res no ha passat i que podem seguir la nos-
tra actuació sense recels ni temences.

        Moltes mercès a tots
                                                        Lloret de Mar, 25 de febrer de 1934. festivitat dels Perdons
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12