Page 2 -
P. 2

La parada de Sesmond

de llavors, aquest servei d’arxiu ha anat creixent, s’ha anat         El dia 8 d’abril es va formalitzar la cessió del fons documental
consolidant i ha anat desplegant les funcions i competències          d’una de les entitats més emblemàtiques de Lloret de Mar:
que li han estat atribuïdes: el sistema de gestió documental;         l’Obreria de Santa Cristina, amb un volum documental molt
la identificació dels fons; l’avaluació dels documents per            interessant que abraça un període cronològic molt ampli, des
a procedir a la seva conservació o eliminació definitiva;             del s. XV fins al s. XX. Dos mesos més tard, el 3 de juny, es va
l’elaboració d’instruments de descripció i classificació dels         signar la cessió del fons patrimonial de la família Taulina, que
fons documentals; la garantia d’accés, consulta i reproducció         incorpora documentació de diferents branques: els Lluhí, els
amb ple respecte als drets reconeguts de privacitat, autoria          Taulina, els Guitart, els Pujol de Senillosa, els Parés... Aquesta
i propietat intel·lectual; la custòdia i preservació de la            documentació abraça un període històric molt ampli, des del
documentació en les condicions ambientals més idònies; la             s. XVII al s. XX. També cal destacar l’aportació feta per la
difusió del patrimoni documental... Així, de forma pausada,           família Garriga- Alum, una família lloretenca que va fer fortuna
aquest servei d’arxiu s’ha anat fent més visible a la ciutadania:     a l’illa de Cuba i que, en conseqüència, va passar a formar
el butlletí Sesmond, la publicació “Es Frares”, les exposicions,      part del col·lectiu dels anomenats americanos. En aquest cas,
la pàgina web, les xarxes socials... ens han permès explicar-         a banda d’entregar diversa documentació en suport pergamí
nos i fer arribar les nostres activitats i propostes a un públic      i paper, també han cedit unes pel·lícules molt interessants
molt més ampli. Queden llunyanes, doncs, les condicions i             dels anys vint i trenta del segle passat que mostren imatges
les instal·lacions amb les quals es va iniciar el servei d’arxiu      de la família Garriga a la vila de Lloret i a les propietats que
l’any 1992, amb un dipòsit de 100 m2, on es conservaven               tenien a l’illa de Cuba. Finalment, al llarg de l’any 2016 s’ha
600 metres lineals de documentació, i un petit espai de 15            produït la cessió documental de la família Fàbregas: un fons
m2 que feia, alhora, la funció de sala de consulta, sala de           extraordinari que inclou la documentació recollida i produïda
classificació i àrea administrativa. Actualment, aquest servei        per Esteve Fàbregas i Barri. Aquest fons conté una tipologia
d’arxiu disposa de quatre dipòsits per a la preservació de            documental molt variada: pergamins, fotografies, pel·lícules,
la documentació en suport paper (amb més 3.800 metres                 cartells, mapes, llibres manuscrits, carpetes, àlbums...; abraça
lineals de documentació); un dipòsit per a la documentació            un període cronològic molt ampli, des de documents del s.
audiovisual, fotogràfica i sonora (on es conserven més de             XIV fins el s. XXI; i ocupa un espai aproximat d’uns 140
100.000 imatges en paper fotogràfic, 500 pel·lícules, 2.300           metres lineals.
vídeos i 400 cintes sonores); 10 mobles amb planeres (on es
guarden més de 480 pergamins, 3.000 cartells; 530 plànols,            Però, a banda del creixement del servei d’arxiu que s’ha produït
100 cartes nàutiques), dos servidors informàtics amb una              a conseqüència dels ingressos documentals, també cal tenir
capacitat global de 10Tbyes (on es conserva la reproducció            present un altre factor que ha afavorit el desenvolupament del
digitalitzada de milers de documents: pel·lícules, fotografies,       servei: les consultes dels usuaris; perquè cal recordar, tot i que
pergamins, plànols, expedients...); una sala de consulta amb 9        pugui semblar una obvietat, que els documents dels arxius es
punts de lectura; una sala per al tractament de la documentació       conserven per poder ser consultats per les persones interessades
audiovisual, una sala polivalent, un moll de descàrrega i             i, justament, aquest servei de consulta és el que dóna sentit a
de tractament inicial de la documentació... i ben aviat es            la funció d’arxiu. En aquest aspecte, doncs, el servei d’arxiu
disposarà d’un nou espai al centre comercial de l’antiga plaça        ha passat de les 134 consultes presencials de l’any 1992, a les
de braus que acollirà l’arxiu administratiu, amb dos dipòsits         26.487 consultes (presencials i virtuals) de l’any 2016, amb
per a la conservació de la documentació, sala de consulta,            més de 7.000 reproduccions digitals procedents de suports
sala per a la digitalització de documents, sala polivalent per a      ben diversos: paper, fotografia, pel·lícula, plànols...
conferències, presentacions, exposicions... Poc a veure, doncs,
amb les instal·lacions de fa 25 anys.                                 Podem afirmar, doncs, que el servei d’arxiu de Lloret ha crescut
                                                                      perquè l’han fet créixer els seus ciutadans; que,en definitiva,són
Al llarg d’aquests anys, el creixement del servei d’arxiu ha          els que ingressen i consulten la documentació que conforma el
estat conseqüència de diversos factors; i, sens dubte, un dels        seu patrimoni documental. En aquest sentit, el Servei d’Arxiu
que ha afavorit l’expansió del servei ha estat l’increment            Municipal no és únicament l’arxiu de l’Ajuntament de Lloret
periòdic dels ingressos documentals, que arriben des dels             de Mar (on es conserva la documentació generada per les
diferents departaments administratius (i que conforma el 90%          oficines administratives), sinó que és l’arxiu dels lloretencs, on
dels ingressos), i de les aportacions extraordinàries que fan les     es custodia tota aquella documentació del municipi (en paper,
persones,famílies,entitatsoassociacionsdelmunicipi.Enaquest           en pergamí, en pel·lícula, en fotografia...) susceptible de ser
sentit, cal assenyalar la bona predisposició i sensibilització dels   conservada per a les futures generacions.
lloretencs, que cada vegada són més conscients de l’interès
i la importància de preservar el seu patrimoni documental.            En fer balanç d’aquests 25 anys hom s’adona de les fites
Des de l’any 1992 molts ciutadans i moltes entitats han fet           aconseguides, però també pren consciència de les millores que
cessió o donació dels seus fons privats per tal d’assegurar-ne        cal fer i dels objectius que s’han d’assolir. Al nostre davant
la conservació per a les futures generacions; però enguany,           encara tenim reptes molt importants vinculats a la protecció,
aquest nombre d’ingressos ha estat realment extraordinari,            organització i difusió del patrimoni documental lloretenc;
tant pel volum com pel contingut. Així, l’any 2016 es va              però, sens dubte, un dels reptes més complexos té a veure
iniciar amb l’ingrés de dos grans fons documentals: el fons           amb l’impacte de les noves tecnologies: la digitalització dels
audiovisual de la família Bernat, que conté un centenar de            fons, la difusió a través de les xarxes, l’organització de la
pel·lícules (i que actualment ja estan digitalitzades i descrites) i  documentació digital, la preservació dels fitxers informàtics;
la col·lecció de fotografies d’en Josep Valls –Bambi-, amb més        la gestió d’accés a la informació; l’autenticitat i validesa de
de 300 àlbums i 50.000 imatges de temàtiques molt diverses.           les dades... Són alguns dels reptes que haurem d’afrontar en
                                                                      els propers anys, amb la vostra ajuda i la vostra companyia.

                                                                      2 Juny 2017
   1   2   3   4   5   6   7