Page 10 -
P. 10
Fons documentals
El fons patrimonial Taulina
Lluís Frigola i Butiñà
SAMLM
Ingrés del fons i tractament inicial
A principis de l’any 2012 el Dr. Ignacio Muro va venir a les
dependències del Servei d’Arxiu Municipal per tal de comunicar-
nos que tenia un antic bagul de l’època colonial cubana ple de
documents de la família Taulina, originària de Lloret de Mar.
El bagul, cedit per la seva sogra, Maria Rita Vintró Taulina, es
trobava a casa de la seva tia Iolanda Taulina. Atesa la seva afecció
per la documentació històrica va decidir organitzar i digitalitzar
bona part del fons documental, i atesos els seus coneixements
mèdics vinculats a la cirurgia i la fesomia humana, va decidir que,
a banda de digitalitzar les fotografies familiars (de finals del s. XIX
i principis del XX), també procuraria acolorir-les adequadament i
identificar cadascun dels personatges. Així, a la primera visita va
mostrar-nos el treball que havia realitzat en relació a les fotografies
(amb laborioses reconstruccions i acoloriments de les imatges
originals), i a finals del 2013 es va concretar una nova reunió
en què mostrà bona part de la documentació manuscrita que ell
mateix havia digitalitzat.
Més endavant, el senyor Muro ens informà que la família encara
no tenia gaire clar el centre d’arxiu on volien ingressar el fons
documental familiar, perquè dubtaven entre l’Arxiu Nacional de
Catalunya, la Biblioteca de Catalunya i el SAMLM. Finalment, el
divendres 28 de març de 2014 la família va prendre la decisió
d’entregar tot el fons documental de la família Taulina en aquest
SAMLM i hi ingressà la documentació.Posteriorment el 12 de febrer
de 2016 es va dur a terme un segon ingrés de documentació. El
divendres 3 de juny de 2016 les senyores Iolanda Pelegrí i Taulina,
i Maria Rita Vintró i Taulina varen signar la cessió en comodat. En Francesc Taulina i Garriga, polític i empresari,
El Fons Taulina aplega documentació de quatre segles, del XVII impulsor de l’empresa Ferrocarrils Econòmics de la Selva-Empordà.
al XX, i és constituït per documentació personal i familiar que
Procedència: SAMLM - Fons Taulina
proporciona informació sobre les relacions econòmiques i socials
de les diferents branques familiars. Per a poder-lo descriure es va Un cop aplicat el protocol d’entrada, aquest conjunt documental
optar per a preservar l’ordre en que s’anà dipositant en el fons fou traslladat a unes dependències adequades perquè es pogués
familiar, identificant els diversos subfons que en formaven part, iniciar el procés d’organització i descripció. Així, a mesura que
s’avançà en la classificació i ordenació dels documents, també es
segons s’expressa en el quadre de fons:
va anar configurant el quadre de classificació del fons, on es van
Quadre de fons recollir les particularitats de cada subfons.
520.001 Subfons Taulina
Pel que fa la descripció individualitzada de les diferents unitats
520.002 Subfons Lluhí
documentals, s’ha fet a través de l’elaboració d’una fitxa
520 FONS 520.003 Subfons Pujol de Senillosa catalogràfica on s’estructuren els àmbits i camps d’informació
TAULINA 520.004 Subfons Amadeu Carné d’acord amb els criteris assenyalats a la ISAD(G) i a la normativa
520.005 Subfons Parés catalana NODAC: l’àrea d’identificació, de contingut, continent,
520.006 Subfons Gibert de Grijalba de reproducció, etc. El processament informàtic de les dades es
520.007 Subfons del mas Aulet va fer mitjançant el programa informàtic FileMaker, que permet
En general, la documentació d’aquest fons va arribar en bon estat incorporar la informació a l’aplicació GIDAM, on es gestionen
de conservació; però, tot i així, se li va aplicar el protocol habitual tots els fons ingressats al Servei d’Arxiu Municipal de Lloret de
Mar. Finalment, tota la documentació es va protegir amb camises
per al tractament de fons externs:
- Elaboració d’un reportatge fotogràfic sobre l’estat en què es i carpetes adequades que asseguren una correcta conservació,
trobava la documentació en el moment d’ingressar a les nostres s’encapsà i es col·locà en els dipòsits d’arxiu amb les condicions
ambientals (d’humitat i temperatura) controlades segons el suport
instal·lacions.
- Neteja en sec i eliminació d’elements que podrien repercutir i el tipus de documentació del fons.
negativament en la conservació dels documents (grapes, clips, En conjunt, el fons consta de disset unitats d’instal·lació que han
gomes...). suposat la creació de més d’un miler de registres informàtics.
Juntament amb la documentació en suport paper va ingressar una
- Revisió i eliminació de diverses amenaces biològiques que podrien
afectar la resta de la documentació (aràcnids, tèrmits, insectes,
fongs...). 10 J u n y 2 0 1 7