Page 3 -
P. 3

Memòria del Servei d’Arxiu Municipal 2015

1. Accés als documents                                                                       Pel que fa a les consultes virtuals (aquelles que permeten
                                                                                             accedir i/o descarregar documentació del SAMLM a través
1.a Consultes i préstecs                                                                     del nostre web), s’han incrementat un 31,21% en relació
                                                                                             amb l’any passat i, per tant, s’ha convertit en una gran eina
A l’hora d’analitzar l’increment constant del nombre de                                      que posa a l’abast dels ciutadans bona part del patrimoni
consultes que es produeixen en aquest SAMLM des de l’any                                     documental de la nostra vila.
2010, caldria assenyalar dues qüestions essencials: d’una
banda, la reducció progressiva de les consultes presencials                                  I finalment, pel que fa als préstecs administratius que fan les
i, de l’altra, l’augment gradual de les consultes virtuals.                                  diferents dependències municipals, enguany s’han fet 716
                                                                                             préstecs, que representen un augment del 9,53% respecte a
En relació amb les consultes presencials, caldria diferenciar                                l’any anterior.
les que provenen de particulars (investigadors i ciutadans,
en general) i les que realitzen els serveis administratius                                   1.b Les reproduccions
municipals. En el primer cas, es continua produint, des de
l’any 2012, un lleuger descens de les consultes presencials                                  Des de l’any 2014 al SAMLM disposem d’un maquinari
de particulars perquè, en bona part, a través del web de                                     adequat que permet oferir un servei de digitalització per
l’Arxiu ja poden accedir a una gran quantitat d’informació                                   a bona part dels documents que es custodien a les nostres
i de continguts de forma fàcil i ràpida. En el segon cas, les                                instal·lacions. Així, tant els serveis administratius de
consultes realitzades per les diverses oficines (de treballadors,                            l’Ajuntament com la ciutadania en general, poden sol·licitar-
tècnics i polítics de l’Ajuntament) han marcat un punt                                       nos còpies digitals per a tota mena de documents, incloent-
d’inflexió respecteCoenlssultdesaprrreesernsciaalsniyvsir,tuailsd2u00r7a-n20t15el 2015 s’ha  hi els formats de grans dimensions com ara plànols, cartells,
produït un increment del 6,29% respecte a l’any anterior.                                    mapes... (sempre que no superin la mida DIN-A0). En el
                                                                                             procés de digitalització se segueixen els criteris marcats per la
             Consultes presencials i virtuals 2007-2015                                      Subdirecció General d’Arxius de la Generalitat de Catalunya
                                                                                             a la seva “Guia de digitalització” i, a partir d’aquest estàndard,
25000                                                                                        procurem aconseguir imatges amb bona resolució, utilitzem
                                                                                             diferents formats digitals –PDF, JPG...– per a cada tipus de
                                                                        21062                document, i oferim al sol·licitant la possibilitat de fer-li arribar
                                                                                             el fitxer digital a través de correu electrònic o de còpia en un
20000                                                     14103 14490                        dispositiu de memòria externa.
15000
                                                                                             Sens dubte, la implantació d’aquest servei de reproducció
10000              6319  2908   1599       3077     8276                                     digital comporta, primerament, una major comoditat
                         5918   4356       4171     3727                                     als treballadors de l’Ajuntament perquè els estalvia el
 5000                                                                                        desplaçament fins a les nostres dependències a l’hora de fer
             4021                                         3293                               les seves consultes. En segon lloc, permet una major eficàcia
                                                                                             i eficiència per a les peticions de reproduccions documentals
                                                                2929    2817                 que fan els ciutadans o investigadors, que ja no requereixen
                                                                                             personar-se a les oficines de l’arxiu, sinó que poden tramitar
0                  2008  2009   2010       2011     2012  2013  2014    2015                 les seves peticions a través del correu electrònic. Finalment, i
     2007                                                                                    com a últim avantatge, a través de la còpia digital de qualsevol
                                                                                             document s’afavoreix la preservació dels suports originals (ja
                   Consultes presencials	           Consultes virtuals                       siguin en paper, pergamí, audiovisual...). En definitiva, doncs,
                                                                                             aquest servei de reproducció permet aconseguir un benefici
                                                                                             mutu entre l’usuari i el mateix arxiu perquè, d’una banda, el
                                                                                             sol·licitant estalvia temps i guanya en eficiència, i per l’altra,
                                                                                             l’Arxiu millora la preservació de la documentació original i
                                                                                             guanya en eficàcia.

                                           Consultes, préstecs i usuaris en el període 2007-2015

AnCyonsultes Vpirretusaelns cials     Particulars                                            Administració                     Total
                                                                                              Consultes
                                                PresCenocinaslsultes virtuals

                   Consultes               Usuaris        Consultes            Usuaris                      Préstecs  Usuaris  Consultes
                                                                                                                      2.169      4.021
2007                     -                 388            1.531                1.781         2.490          1.372     3.839      8.420
                                                                                                                      2.412      8.826
2008                     2.101             332            1.406                3.507         4.913          1.413     2.130      5.955
                                                                                                                      1.943      7.248
2009                     2.908             383            1.656                2.029         4.262          1.350      1.819    12.003
                                                                                                                       1.939    17.396
2010                     1.599             285            1.136                1.845         3.220          1.255      1.466    17.419
                                                                                                                       1.443    23.419
2011                     3.077             362            1.429                1.581         2.742          1.137     20.214
                                                                                                                               107.182
2012                     8.276             457            1.655                1.362         2.072          984

2013               14.103                  457            1.537                1.482         1.756          940

2014               14.490                  441            1.378                1.025         1.551          646

2015               21.062                  281            1.162                1.162         1.655          714

Total              67.160                  3.783          14.151               16.431        25.875         10.258

                                                                                             3 Abril 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8