Comissió de Padró Extraordinari
El fenomen de l'ocupació irregular d’habitatges ha anat en augment i això és degut, entre d'altres motius, a la crisi socioeconòmica i financera d'aquests darrers anys i a l'empobriment que han patit moltes famílies que no han pogut fer front a la necessitat més bàsica, l'habitatge.
Davant d'aquest fet ens trobem en un escenari complex on poden confluir diferents aspectes, com són la prohibició legal de l'ocupació, les dificultats per garantir el dret a l'habitatge, els possibles conflictes veïnals relacionats amb l'ocupació, entre d'altres.
Donada aquesta complexitat, és necessari treballar d'una manera transversal des dels diferents departaments implicats de l'Ajuntament i definir els plans d'actuació mitjançant un protocol.
Així mateix –d’acord amb la Resolució 29 d’abril de 2020 de la Subsecretaria, la qual disposa la publicació de la resolució de 17 de febrer de 2020, de la presidència del Institut Nacional d’Estadística i de la direcció general de cooperació autonòmica i local, per la qual es dicten les instruccions tècniques als ajuntaments sobre la gestió del padró municipal— queda clar que el padró ha de deixar constància dels habitants que viuen en un municipi i que l'Ajuntament té la potestat d'admetre altres documents acreditatius (rebuts de la llum, entre d'altres) i, així mateix, pot comprovar per altres mitjans que realment la persona viu en el domicili en el qual demana ser empadronada.
En aquest context legal i amb una realitat social complexa en la matèria, el mes de maig de 2016, un grup de treball format per diversos departaments d'aquest Ajuntament (Oficina d'lnformació i Atenció Ciutadana -OIAC-, Serveis Jurídics, Benestar i Família i Policia Local) va començar a treballar sobre els casos de sol·licituds d'empadronament de persones que han ocupat i viuen en immobles sense autorització de la propietat, que no tenen títol ni de propietat ni de lloguer. Aquesta tasca es proposa donat l'increment de sol·licituds que s'havia observat els darrers anys i que són les anomenades ocupacions irregulars.
L’any 2018 es va redactar i establir el primer Protocol d’actuació en els casos d’empadronament en situacions d’ocupació irregular, i la creació de la primera Comissió d’Ocupacions Irregulars, que es revisa i actualitza permanentment.
És per aquest motiu, que l’any 2024 es va aprovar un nou Protocol, que substituïa els anteriors, d’actuació en els casos d’empadronament extraordinari (Junta de Govern Local en sessió celebrada el 19 de juliol de 2024) i es va aprovar la creació de la Comissió de Padró Extraordinari. Aquest protocol únic inclou tots els supòsits que amb anterioritat no s’incloïen, com és per exemple l’empadronament massiu per crisis humanitària i els casos de relloguers sense contractes o títol que habiliti la seva situació.
Cada municipi ha de considerar les característiques dels habitatges, l'estructura territorial i les tipologies de necessitats de la població, per tal que el protocol contempli les diferents motivacions de l’empadronament extraordinari, sense oblidar les necessitats del municipi i els recursos humans, tècnics i econòmics que pugui destinar a planificar, organitzar i analitzar aquest fenomen per poder treballar en la prevenció i amb les famílies per tal d'oferir un servei de qualitat i adaptat a la situació real del propi municipi i el seu entorn.
El present document pretén reunir un document tècnic, és a dir un protocol, on es reflecteixin els processos i les línies d'actuació a seguir davant d'una sol·licitud d'empadronament fora del padró ordinari al municipi de Lloret de Mar, en base a les diferents recomanacions d’experts i institucions, i al marc legal d’aplicació.