Ves al contingut. | Salta a la navegació

Igualtat

Sou a: Inici / Seccions / Igualtat / Dones / Tallers d'Igualtat a les escoles

Tallers d'Igualtat a les escoles

La construcció subjectiva del gènere i la violència.

El problema de la violència envers la dona en la relacions de parella és una realitat complexa i polièdrica. I per la seva  comprensió és necessari incidir en el fenomen general de la violència entre els éssers humans, en les estructures i relacions de poder i de dominació, en la biologia i al sexe i, sobre tot, a la cultura del gènere. La violència envers les dones és una violència de caràcter estructural, és a dir, el sistema que sosté i legitima l’ús de la violència envers la dona, es basa en un procés històric, produït i reproduït per les estructures socials de dominació.

Així doncs, és la transmissió social i cultural d’aquesta ideologia  la que legitima la violència, transmissió que es produeix mitjançant els  models de masculinitat i feminitat.

La construcció de rols i de identitats femenines i masculines comporta doncs, la inclusió de unes determinades característiques hegemòniques per cadascuna d’ aquestes  identitats, per tant la tendresa, el sacrifici i l’ ajuda als altres s’ associa  allò que és femení en tant que la intel·ligència, la agressivitat i la dominació s’ associa allò que és masculí. Quan parlem d’ estereotips de gènere, fem referència a les creences culturalment compartides sobre les característiques psicosocials que es consideren prototípiques, d’aquestes dues categories excloents.

La constant assignació social de funcions i activitats a les dones i als  homes naturalitza els seus rols, condiciona les seves identitats, la seva visió del món i el  seu projecte de vida. Per tant, aquestes idees que provenen de la tradició cultural s’assumeixen socialment de manera acrítica perquè son viscudes per les persones com a òbvies i naturals. Des de sempre aquests rols i estereotips de gènere s’ han  transmès a través de la cultura, la religió, la societat i els costums.

Quasi tots els contes tradicionals estan carregats d’estereotips sexistes, els quals ensenyen als nens i a les nenes com han de comportar-se segons el sexe que tenen. També hi ha moltes campanyes de màrqueting que utilitzen aquests estereotips per vendre els seus productes.

Un altre exemple de com la cultura de gènere és fonamental per la comprensió de la violència envers les dones;  és  la conceptualització de l’amor, o de les relaciones de parella. Aquestes idees sobre l’amor són les que trobem en la majoria de lletres de moltes cançons que sentim cada dia a les emissores de ràdio, discoteques...La gran majoria tracten de temes com l’ amor o el desamor però no parlen d’un amor igual sinó d’un amor romàntic,  basat en l’entrega i la dependència amb l’altra persona.

Aquest concepte d’amor el trobem en moltes pel·lícules, on quasi sempre hi ha la noia, que és més emocional, més dependent, més dèbil, més fràgil, que està pendent d’un home més valent i més independent. L’amor ha de ser per sempre, s’ha de patir per ser feliços i, costi el que costi, s’ha de lluitar per no separar-se. Són relacions eternes al patiment, eternes al dolor i a la dependència. La vida no té sentit si no estan junts. Aquest tipus de relació, intenta vendre un amor etern, en el qual tot s’hi val i tot és permès perquè l’objectiu és una vida conjunta. Aquesta intensitat en les relacions fa perdre el món de vista. En la recerca d’aquest amor, es deixa de banda l’ estimar-se a una mateixa, respectar els propis drets i les pròpies decisions. No hem d’oblidar que aquestes pel·lícules i cançons van dirigides a un públic, majoritàriament, adolescent.

 

Per tant, des de la regidoria d’ Igualtat, pensem que és fonamental per poder erradicar la violència envers les dones,  una modificació dels  valors i dels conceptes  “masculinitat” i   “feminitat”;  sense deixar de banda, el concepte de l’amor , respecte etc... integrant de forma explícita continguts des d’una perspectiva de gènere.

L’educació en igualtat, la millor prevenció contra la  violència.

Actualment les relacions que s’estableixen entre els/les adolescents, venen determinades per aquests models (masculí i femení). Vivim encara en una societat marcada pel gènere al qual pertanyem. Tot i que es respiren aires de canvis, segueix sent una societat patriarcal, on l’home segueix tenint el poder.

L’adolescència, com a etapa madurativa, és una època on tot just comencen a crear la seva identitat i la seva definició sexual. Estan en l’època del canvi, de la rebel·lió, dels dubtes i de la recerca d’una raó inexistent. On els referents educatius mai o quasi mai tindran la raó, ja que la gran majoria, són egocèntrics i es senten incompresos. Per aquest motiu proposem la realització d’uns tallers on els propis adolescents són els protagonistes, fent-los participar de cadascuna de les activitats i tallers, tractant cada concepte que es vol treballar des de la participació dels nois i noies. Amb aquest tallers el que volem és que siguin els propis joves els que és qüestionin aquests valors tradicionals, una tasca que d’ entrada reconeixem difícil, donats tots els inputs que reben els nostres adolescents des de tot arreu.

El projecte està desglossat en dos grans grups. El primer d’ells són les activitats que es fan a primària.

A 4rt és treballa els rols de gènere, qüestionant-se el paper de les dones i els homes.

A és treballa la corresponsabilitat.

El segon gran grup són les activitats que es realitzen als alumnes de la ESO.

El primer grup classe és el de 2n d’ ESO en aquest grup l’activitat consisteix en ser crítics amb la publicitat. Entendre i debatre com ens influeixen els mitjans de comunicació en els estereotips de gènere.

El segon grup classe és el de 3er d’ ESO es realitzarà un teatre social, que treballa l’assetjament virtual, la frontera entre allò públic i allò privat, i l’escletxa digital Inter generacional, l’escletxa digital de gènere i la gestió de conflictes i l’abordatge que se’n fa des de la comunitat educativa.  

El tercer i últim grup és el de 4rt d’ ESO i es treballa juntament amb el departament de joventut els mites del amor romàntic.