Ves al contingut. | Salta a la navegació

Servei d'Arxiu i Gestió Documental

Sou a: Inici / Seccions / Servei d'Arxiu i Gestió Documental / La Funció social del SAMLM / La funció social dels arxius

La funció social dels arxius

Des de fa alguns anys, els arxius estan deixant enrere aquella antiga visió que els vinculava a uns espais antics, tancats i elitistes, i actualment se’ls associa a un servei modern, dinàmic i obert a la ciutadania. Tot i que se’ls continua reconeixent essencialment el vessant històric i administratiu, progressivament se’ls està desvetllant una funció social que permet aproximar-nos al conjunt de la població i això facilita un millor tractament documental a favor de les diferents identitats i sensibilitats de la comunitat.

La funció social permet aconseguir, primerament, una idea més democratitzadora dels arxius a través del foment de polítiques d’accés i de transparència de la informació; i en segon lloc, també permet millorar diferents aspectes de la nostra societat a través del treball que es pot realitzar  sobre els fons documentals que afecten les identitats i sensibilitats de diferents col·lectius.

Sobre la primer qüestió, la llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern, estableix que les administracions públiques han de crear i mantenir el seu portal de transparència, i aquest espai ha de ser la referència principal del ciutadà a l’hora de sol·licitar qualsevol tipus accés a la documentació pública. No obstant això, des dels arxius hem de continuar treballant per tal de facilitar i millorar la implementació de polítiques d’accés a la documentació pública i de transparència administrativa.

I pel que fa a la segona proposta, en aquesta secció volem agrupar les diferents iniciatives impulsades des del SAMLM que pretenen incidir en la millora del nostre context social.