Page 23 -
P. 23

EL CAMIÓ DE LES DONES

         He explicat alguna vegada en quines circunstàncies em          que, 0 els anglesos tractaven, desesperadament, de rompre
 trobava a la Bretanya a finals de setembre de 1939, tot just           l'encerclament. De les tropes franceses que estaven en derrota,
començada la segona guerra mundial. Jo procedia dels camps de           els pagesos que visitava, em deia que hi havia molts fugitius pels
concentració d'AIgória; havia estat a Paris i a la Normandia. Un        boscos de Coètquidam, on hi havia un gran campament i que s'hi
anunci al diari em va permetre de trobar un empleu de xofer a una       trobaven fusells abandonats.
lleteria de l'Hermitage, situada a onze quilometres de Rennes, la
capital històrica de la Bretanya.                                               A la lleteria el directo i va reunir-nos i ens va proposar
                                                                        d'evacuar el material de la fàbrica. Era massa tard i endemés no
         La meva feina consistia en anar, amb una camioneta, a les      era possible traslladar les calderes i altres màquines pesades.
 masies, a recollir la llet de les vaques, que la fàbrique transforma-
va en mantega. El producte restant sofria algunes modificacions;                La gent estave neguitosa i es demanava el què passaria
 alguna cosa servia per fabricar formatge; la resta, anava en part,     amb l'arribada dels alemanys. Hi havia odis seculars latents:
 barrejat amb farina de peix, a engreixar els porcs que es criaven      francesos i alemanys havien combatut, els uns contra els altres,
 a la lletena, (n'hi havia més de 500) el que quedava ho tornàvem       en el curs de varies guerres. El nerviosisme era més patent entre
 als pagesos i s'en servien per criar vedells o per engreixar porcs.    les dones i les noies joves, guerra i violacions semblen anar
                                                                        lligades.
         A la fàbrica no es perdia ; les deixalles orgàniques dels
 porcs, l'anomenat "purin", servia per regar els prats on creixia               A l'últim moment es va decidir que aquelles dones passa-
 l'herba, que una vegada segada era enmagatzemada i servia a            rien la primera nit a mig de bosc. El conductor designat pel
 l'hivern com alimentació del bestiar. Quan anàvem a les masies         transport era fàcil de designar, era "el foraster", jo mateix.
també recolliem ous que la lleteria posava en conserva, amb aigua
i calç, a baixa temperatura. Es venien en els períodes que la                   No va passar res aquella nit, una nit que anunciava l'estiu
producció d'ous per les gallines baixava i es podien vendre amb         i en la qual era agradable dormir a l'aire lliure. Ja no hi hagué més
més benefici.                                                           convois nocturns.

         La jornada de treball era molt llarga. De bon matí sortia              Al poble sí que havien passat coses i més concretament als
ambelcamióaferelrecorregut, una trentena de masies. Després             dipòsits de la Intendència britànica que hi havia a la lleteria havien
de dinar, participava en els treballs agrícoles, carregant o desca-     buidat. Gent del poble i dels pobles voltants, informats per algun
 rregant vagons, 0 magatzemant mercaderies. El meu salari mensual       misteriós "radio macuto", s'ho havien emportat tot, per carreta-
 era molt curt: em pagaven 800 francs per mes i en pagava 600 de        des completes.
 dispesa; amb el que quedava tenia de comprar el diari, el tabac i
 els segells de correu. El jornal no donava per més.                            Als magatzems hi havia de tot, fines begudes alcohòliques,
                                                                        tabac, xocolata, conserves, teixits civils i fins i tot mobles. Era una
         Durant aquell període França i la Gran Bretanya estaven en     mena d'acció patriòtica i vindicativa. Deien: "Abans que s'ho
 guerra contra l'Alemanya hitleriana, en realitat, ara la "idole de     emportin els "boches" (els alemanys) val més que ho tinguem
 guerre" (la curiosa guerra) que consistia a espiar-se a les fronte-    nosaltres". A tothom li semblava lògic. Com a curiositat diré que
 res sense que els fusells disparessin. A l'Hermitage hi havia un       el sol veí del poble, que no va beneficiar d'aquella "repartidora",
dipòsit de la Intendència militar britànica, algun temps després va     fou la persona que havia anat amb el camió de les dones amb la
^arrivar una unitat d'infanteria també anglesa.                         misió de protegir-les dels excesos de les tropes invasores.

         L'empresa de la lleteria havia demanat als britànics que               Dos dies després van arribar els alemanys. En "descober-
s'ens deixésin recollir les deixalles del menjar que els militars no    ta" vingué un cotxe Volkswagen amb un oficial i tres soldats.
consumien.                                                              L'oficial parlava en francès; elogiava al mariscal Petain, que havia
                                                                        capitulat i maleïa als comunistes i francmaçons, culpables, deia,
         A mi em tocava d'anar-hi sovint i contemplava els soldats      de totes les desgràcies de la França.
quan feien la instrucció. El més còmic era el ceremonial que
empleaven a l'hora de rellevar la guardià. Em semblaven autòma-                 Unes hores més tard van arribar les tropes d'ocupació.
tes, com maniquís articulats.                                           Van invadir els bars pagaven amb marks d'ocupació, que ningú
                                                                        acceptava. El seu següent objectiu era la lleteria; es van apoderar
         El 10 de maig de 1940, Hitler va ordenar a les seves tropes    d'unes quantes tones de mantega, de cinc milions d'ous que
de posar-se en moviment per iniciar la ofensiva. La guerra              estaven els frigorífics i s'en van endur els camions de la lleteria
"llampec" va permetre ocupar erapidament Holanda, Bèlgica i una         que eren la nostra eina de treball.
gran part de França. La línia Maginot, fortificada que semblava
molt segura als francesos, no va servir de res; l'atac per l'Oest,               La resposta, muda, de la gent era de preveure: Són uns
via Bèlgica, lafei inútil.                                              lladregots! Era l'inici d'una hostilitat, que s'aniria ampliant en
                                                                        protesta i que pels més decidits es transformaria en resistència.
         A l'Hermitage, camí de pas cap a la Bretanya interior, van     Fins el juny de 1944 el territori no quedaria lliure d'alemanys.
començar a arrivar-hi refugiats que fugien de la invasió hitleriana,
procedents dels Païssos Baixos, Flandes, Valònia i del Nord de                                                                      Germinal ROS
França. Venien en camions, en cob<es de turisme i en cotxes de
cavalls i fins i tot en bicicleta. L'espectacle per mi no era cap            BILLAR AMERICANO
sorpresa: havia vist arrivar a casa nostra els evacuats de Màlaga                     Se Vende
i sàvia el que havia passat amb els refugiats que, procedents de
Catalunya, havien entrat a França el gener i febrer de 1939.                LLAR DE JUBILATS - Tardes, de 5a 7 h.

         Vam perdre de vista a les tropes britàniques que estaven
en guarnició a l'Hermitage; segurament que anirien vers Dunker-

                                                                        N= 554 - 555 - LLORET GACETA - 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28