Page 8 -
P. 8

r                                                   Ps                                       2002
             sateJTibre
                                                El Personatge

Xavler Albert¡, , dramaturg

   "El mar, el viatge, el vent, son les grans

          met~lfores de                         la  lIibertat                                interior"

 e s la vigília de I'estrena de .,                                                            que no parla d·aceió. parla de eonceptes.
             Marina .. ;) Lloret de Mar.                                                      L 'infiniliu es un contcnidor d'una idea
             En parll'l11 3mb Xavier                                                           pero és una met3fisica d"ac~i6. No és
ALbl:.rtí, el seu director esccnic.                                                           acció. Amar. pensar, naveg.ar etc. són
-Situa'rn Il Marina" dintre el momeot                                                         verbs que cns esta" parlanl sempl"c d'un
cultural eurupcu de npoea.                                                                    interior. Acció d'ara i aquí. ni ha molt
                                                                                              poca a 11 Marina" ....
-Marina il.luslra un mament de la nostr3
historia molt dclcrminat. ELs moviments                                                       ¿ En aqucst aspectc es podria compa-
romimücs de I'Sturm und D(ang (tor-                                                            rar amb "Tristan e lsolda 11 ?
mentes i passions) porten als poeles
eurQpcus a crear una literatura afectada                                                       És exactamCI1l el mate ix ; a "Tristan e
on el mar i la natura ¡ntcLllen ésser meta-                                                   lsolda " se'ns esni parlant scmpre d'tma
[ora de les grans passiol1s arnorases.                                                         no acció externa i d'una acció int-eúor.
Eslcm en un moment en que Nietzsche                                                           com a "Parsifal", com a "Lucia di
acab(l de vaticina.r ta ll10rt de Déu, i la                                                    Lammermoor" O " La Sonnambula tl de
natura funciona com un dels l1igams                                                           Bel1ioi. No han arrihat~ encara, ni
umbiJicats entre I'homc i alguna fOf<;'3                                                      SLrindberg, tU Ibsen, ni Txekhov, ni tant::;
div:ina, digue-li destí, cligu<::-li Déu ..                                                   altres al [catre: i per tant. el teatre
En 11 Marinh ", molt clarament la fon;a                                                       d'aquell momCIlt éti un tcatrc purament o
del mar, figura COlll el pnradigl.l1,a de                                                     sainet costumista O simbólic, poetic. És
destí. divinitat~ llibertat, hOj]cstedat~ sal-
vació, de vida interior.                                                                      el momcnt en que els texlOS que no són
                                                                                              costumislcs son grans poelllcs dramatlcs.
 ¿ Ens trobem davant de símbols ?                                                              Molt apror"lS al mÓIl de l. Tragédia
                                                                                              grega. en el tOns.

~EI mar, el viatge, el vent. son les grans     El figurant nCRre h;.a suscitat les més       ¿ Hi veus semblances amb els tragics
metáfores de la Jlibertat interior.            diverses illterpretacions....                 grecs ?
Quan el COI' deis COLlslrllctors de vaix-ells
Cantén: "Ánimo todos~ fucra pereza", la         Hi be posar aqucst figuraDt negre, per       Si. comparem .la [unció del cor a
idc<J d'aquest treball,jo cree que nO és un    cnscnyar uns ulls que miren les coses des     "Marina" amb la tragedia grcga desco-
trchal! esclavitzador smó un treball alli-     de fora, per treure el dogmatismc de lo       brim que funcionen igualment. El eOT
berador que ens ha de fer millors. Volia       quoridiil, i dc In tancat, de lo local.       sempre esta cornentanr !'interior del pcr-
que aixó lillgué::- una presencia en aques-    Em semblava que el ~ue era important,         sonatge i amplifica aquesta mirada indi-
ta posada en escena. Que el melodrama          és aquesta respiració de que. el viatge., el  vidual i subjectiva pcr fcr-Ia cósmica,
fos verilal, ringués el -pés que té, pero al                                                 pe!" fer-Ia col.lcctiva.
mareix lemps tillgués la suficiem perme:-      món nou, les aItres terrcs. sobrerot ta
abilitat simbólica pcr parlar-nos d'una                                                      Potser la genl dirit que la represenla-
relació entre I'indivic.lu i la scva cons-     metiLfora del viatge, uel sorlir d'un         ció és Corlta estatica....
ciencia u'individu.                            maleLx per anal' cap a l' aln'c, d "anar a
                                               al tres lioes que poden ésser gcogra.fics o   es- El que jo no he volgut, fer un doble
¿ A ti Marina jI hi hem de veure quel-         simbolies.
com mé-s que una historia d'amor?              Era importanl que hi hagues ULla mirada       discurs entre el que era t' emoció musi-
                                               externa al localisme, "mirada ex.terna que    cal. dramalúrgia de I'emoció - és a dir~ el
11 Marina ", en el [ons. ens explica la hi.s-  en cap moment he vúlkTllt (Lue fos cscla-     psicologismc dcl personatge~ que est¡jva
tóría d'umt naia que s'equivoca en una         vitzada, sio6 scncillamcnt Jifcrcnt. 1 la     en la música - amb accions paraUdes.
uecisió i q.ue , afol'tutladament . el destí   imatgc més clara de la difcn.':ncia~ es       Jo m 'he cregut moll el diseurs musical
imcrvé per salvar la seva equivocació. Es      algú que té un altre color ¡que per tant      com a veritab!c eontenidor de les emo-
[am dcstí el que fa que un Illariner porti     ve d'un altre món.                            cions del!) pcrsonatges, i per tant, hem
Wla carta, a la que es dona una lectura                                                      anat il buscar un ajustament cstriete
equivocada. COJ11 és tamb0 destí~ el que.       ¡, Com julges el texl de Camprodon ?         entre la paraula i la illusicalitat, per ser-
e~ 3ltrcs ocasions, fa Clue un "Viatgc arri-                                                 vir-la, .per respirar-la al seu favorl mai
bl ~ bon pon o naufragui per la tempes-        fixa'l que cls verbs de la lletra de les      pcr duplic.ar el c.;odi simbólk de gcstuali-
                                               aries, sempre son infinitills. Es una obra    tats. 1 aqllesta música ens esta delll3nanL
tu.                                                                                          estaticitat, que no es mai sinonil11

- ~ro..¡¡¡¡¡¡__-----------
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13