Page 20 -
P. 20

Amb ulls de jove                                                          .. Alba Lupiáñez i Mateu,
                                                                                  estudiant universitaria
                 D'acord?

Es diu Ana. I ella des del primer dia ho va deixar ben ciar. A N          Am b sort , sernpre can vies, evoluciones, madures. És Ilei de
A. No demarrava dues "enes" perqué el seu nom era castella, i             vida. I amb l'A na hem contin uat a la classe durant el bat -
ningú no havia de canviar-li.                                             xillerat , i els extrems aba ns tan defi nits s' han ap ropa t pe r
Les seves amigues no eren les meves amigues. El seu ambient               escoltar qué és el qu e I'oposat t 'aporta (una manera més
de sortir, tampoc oLi agradava la música que jo tan odiava, por-          de definir-te a tu mateix). Fins i tot l'estres de I'estu di i els
tava roba que jo titllava d 'indecent i ens parlavern, sempre, des        exarnens ens ha portat a una relació estran ya . Pot ser no
de les barreres lingüístiques: ella amb la seva, jo amb la meva.          som amigues , pero tampoc enemig ues. L'A na és d 'aques -
Tossudes i distants, vam passar I'ESO comparti nt c1asse. En un           ta classe de pe rsones amb qui, si vols, hi trobes química.
deis poc s i prolífics debats que molt de tant en tant fem parla-         L'Ana et dóna peu a par lar, a riure i a comen tar. Me la vaig
vem deis drets deis catalans I deis castellans, de la situació de la      trobar a les passades barraq ues , amb un tatu atge a l'espat-
lIengua i quines havien de ser les polítiques per defensar-Ia. Des        lIa de quatre dits que exhibía tot a orgu llosa . I vam xerrar de
de les dues bandes s'exigien canvis, concessions, renúncies.              viatges , estudis i feina d 'estiu . I vam riure com nenes i vam
Les dues vessants hi volíem imposar la veritat, I'autoritat. Pie          brinda r pe l nostre futuro
de senténcies que, des d'una classe d'adoles cents de catorze             Al cap d'u na estona, vaig adonar-rne que, encara que triguem
anys, ens marcaven el camí a seguir.                                      anys a tornar-nos a veure, cadascuna s'ha enriquit de I'altra. A
L Ana i jo diferíem en tots els punts possibles i imaginables. Pero       mi m'ha ajudat a entendre que és el que realment importa d 'una
tampoc ens sorpreníem. Ella coneixia la catalana i jo coneixia            persona, i jo crec que I'he fet veure una mica I'altra cara de la
la castellana. No hi havia res a parlar, a discutir, a dialogar. Tot      lIuna. Les dues hem apres el qué certa gent no arribara a com-
estava dat i beneit i el debat es convertia en un rnonoleq d'idees        prendre mai: els prejudicis limiten l'opinló, les idees tancades
ben apreses i memoritzades. De cop, l'Ana va girar-se de la               ofeguen la veritat.
cadira i es va adrecar a mi, per dir-me, des del cor i amb un fil         Era I'últim dia de selectivitat i des de la gespa del Campus de
d 'ironia, la solució que trobava a tots aquests problemes lingüís-       Montilivi tots resplravem després d 'haver-nos deslliurat de tots
tics i culturals: Si quieres hablar catalán, te vas a Andorra.            aquells ex árnens, L Ana es va girar i em va dir una frase que
Aquesta frase se m'ha guardat a la memoria, i ara la recordo i            també se'm quedara gravada a la memoria i que ho representa
somric i penso com n'érem, d'innocents. I recordo que la reac-            tot, ideologia, maduresa, tolerancia, comprensió, entesa.
ció va ser indignar-me, comentar-ho amb I'amiga i buscar més              Lupi, ¿sabes qué? ahora que hemos estado aquí, en Girona,
arguments i més afirmacions amb qué desmuntar el castell que              haciendo la sele me he dado cuenta de que todo el mundo
l'Ana (i també nosaltres) havíem constnút a base d'es coltar la           habla catalán. Y como vengo a estudiar aquí tendré que pract i-
família, els diaris, la televisió.                                        carlo contigo , d 'acord ?

                                                                      20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25