Ves al contingut. | Salta a la navegació

Sou a: Inici / Ajuntament / Comunicació i publicacions / Sala de Premsa / L’alcalde de Lloret participa en una trobada de l’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja centrada els reptes de futur del turisme de sol i platja a Espanya

L’alcalde de Lloret participa en una trobada de l’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja centrada els reptes de futur del turisme de sol i platja a Espanya

Adrià Lamelas ha encapçalat aquest fòrum com a president de l’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja
13-06-2025


 

  • Més de 20 experts que aposten per l’anàlisi de dades, la digitalització i el turisme blau per liderar la transformació

Experts del sector turístic han analitzat en una trobada a Madrid els reptes estructurals del model de sol i platja, que actualment representa més del 80% del turisme que acull Espanya. Entre les principals conclusions, destaca la necessitat de rehabilitar els destins i dissenyar esquemes de finançament sostenibles com a mesures indispensables per a la resiliència del sector.

La inauguració de la jornada va comptar amb la participació del viceconseller de Cultura, Turisme i Esport de la Comunitat de Madrid, Luis Martín Izquierdo, i l’alcalde de Lloret de Mar i president de l’AMT, Adrià Lamelas, així com el president de la CEHAT, Jorge Marichal, que van destacar la necessitat de “repensar l’actual model turístic des d’una perspectiva integral, més sostenible, més intel·ligent i més connectada amb els territoris, treballant des de la col·laboració, la innovació i la responsabilitat”.

En aquest context, ha pres una rellevància especial el Pla Turisme Litoral 2030, la fulla de ruta impulsada per Exceltur i amb el suport de l’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja (AMT), que proposa un nou model per als destins costaners basat en la sostenibilitat, la resiliència, la digitalització i una major connexió amb els residents i l’entorn. Aquest pla es va destacar durant la jornada com una iniciativa clau per abordar els desafiaments socials, climàtics i econòmics que afecten el turisme espanyol.

Durant la jornada ‘Reptes i futur del turisme de sol i platja a Espanya’, organitzada per l’AMT amb el suport del Ministeri d’Indústria i Turisme del Govern d’Espanya, més de 20 ponents de destins turístics líders a nivell nacional i representants de CEHAT, CEOE, Exceltur, FEHM, SEGITTUR, ITH, Sun&Blue Congress, Turespaña, Hosteltur i Spring Hotels Group, van posar l’accent en la importància d’aplicar la intel·ligència turística, traduint dades en decisions, i en la transició cap a un model de turisme blau, conscient i diferenciador, que combini la protecció de l’entorn marí amb la generació d’experiències autèntiques per mantenir Espanya en la senda de la competitivitat.

L’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja va néixer el 2017 fruit de la iniciativa de vuit destins pioners a Espanya —Adeje, Arona, Benidorm, Calvià, Lloret de Mar, Salou, San Bartolomé de Tirajana i Torremolinos—, que actualment representen més del 20% de les pernoctacions estrangeres registrades al país. Aquests municipis es caracteritzen per tenir poblacions locals que, en molts casos, no superen els 70.000 habitants, fet que els obliga a afrontar importants inversions en serveis i infraestructures, i a apostar per la digitalització i la sostenibilitat per garantir el seu desenvolupament. Aquesta situació exigeix un esforç fiscal i inversor considerable, reforçant la demanda d’un finançament just i mecanismes de compensació estructural, recollits al Pla Turisme Litoral 2030. 

Marichal va recordar que “el turisme de sol i platja a Espanya és un motor important que genera cent trenta mil milions d’euros a l’any”, i que “els vuit municipis que conformen l’AMT concentren més del 65% de les visites turístiques”.

Per la seva part, Adrià Lamelas va assenyalar que “en el camí cap a un model turístic nacional més competitiu i sostenible, els municipis que integrem l’AMT tenim un paper fonamental, representant més del 20% de les pernoctacions estrangeres a Espanya”. Va afegir que “aquest pes turístic es tradueix en xifres contundents: Benidorm supera els 9 milions de pernoctacions anuals, Calvià frega els 10,2 milions, i destins com Lloret de Mar o Torremolinos superen els 4 milions. Tot això gestionat per municipis que, en molts casos, no arriben als 70.000 habitants, fet que evidencia l’enorme esforç fiscal i de serveis públics que assumeixen sense rebre una compensació adequada”. Lamelas va concloure que “aquest desequilibri estructural hauria de ser un dels eixos de l’Estratègia de Turisme Sostenible d’Espanya 2030, per defensar un nou model perquè els destins de sol i platja siguin més sostenibles, resilients i digitalitzats, alineats amb els reptes actuals i els desafiaments climàtics, socials i econòmics”.

El fundador de Ideas for Change, Javier Creus, va obrir la ronda de ponències amb un missatge clar sobre el futur del turisme de sol i platja: “no pot limitar-se a atreure visitants. Ha d’aportar valor, reavaluant recursos, regenerar els territoris i ser un espai de benestar per a residents i turistes per igual”.

IA i big data aplicades a la gestió dels destins

A la ponència ‘Del dada a la decisió: intel·ligència turística per a destins més competitius i sostenibles’, el director d’operacions de Mabrian, Alex Villeyra, va afirmar que “un destí intel·ligent és aquell que sap llegir la realitat en temps real i adaptar la seva estratègia amb precisió. La dada ha de deixar de ser un luxe i convertir-se en una eina estructural”.

Al debat ‘Destins intel·ligents, claus per liderar la transformació digital’, moderat pel director general de l’Institut Tecnològic Hoteler (ITH), Álvaro Carrillo de Albornoz, van participar els alcaldes de San Bartolomé de Tirajana, Marco Aurelio Pérez, i de Lloret de Mar, Adrià Lamelas, que van analitzar les claus per liderar la transformació digital del turisme i les oportunitats que ofereix l’anàlisi massiva de dades i l’aplicació de la intel·ligència turística per aconseguir destins més competitius i sostenibles.

També hi va intervenir el president de SEGITTUR, Enrique Martínez, qui va defensar la digitalització com una necessitat per oferir experiències de qualitat i gestionar els recursos.

El turisme blau com a model sostenible

La sessió ‘Turisme blau, clau per a la gestió sostenible’, moderada per la directora de la Càtedra Climent Guitart de la Universitat de Girona, Ana Garriga, es va centrar en la relació entre turisme i protecció marina i costanera. L’alcalde de Salou, Pere Granados, va apuntar que “el litoral ha de deixar de veure’s com una mera platja explotable i començar a tractar-se com un ecosistema que necessita equilibri”. La tinenta d’alcalde de Turisme, Platja i Litoral de Calvià, Elisa Montserrat, va destacar que “hem implementat polítiques actives de conservació i ens han donat resultats: el turista valora cada vegada més un destí que respecta el seu entorn”. Per la seva banda, el director de Sun&Blue Congress, Tim Ott, va aprofundir en la importància de traçar una estratègia comuna que, partint de l’escolta activa de tots els agents implicats —institucions públiques, teixit empresarial i comunitat científica—, permeti implementar solucions als problemes i necessitats reals.

El subdirector adjunt de Coneixement i Estudis Turístics de Turespaña, Jorge Rubio, va destacar a la ponència ‘40 anys posicionant la marca turística Espanya’ els esforços realitzats per actualitzar la marca i adaptar-la als canvis, buscant enfortir la imatge del país, diversificant i donant valor al principal producte, que és el sol i platja. També va avançar algunes claus de la pròxima campanya, centrada en el concepte de ‘slow travel’ i en la diversificació geogràfica, temporal i motivacional.

La col·laboració públic-privada i els seus desafiaments va ser objecte d’un debat moderat pel director de Hosteltur, Manuel Molina, sota el títol ‘Un mateix destí: col·laboració públic-privada com a motor del turisme’, i que va comptar amb la participació de les alcaldesses de Torremolinos, Margarita del Cid, i d’Arona, Fátima Lemes, a més del director general de Spring Hotels Group, Miguel Villarroya. Els participants van coincidir en què el sector privat és fonamental perquè els destins puguin abordar la seva transformació i revitalització. Entre els reptes van assenyalar la necessitat de compartir dades i concretar aspectes com la promoció i el desenvolupament d’infraestructures.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec de la secretària d’Estat de Turisme del Govern d’Espanya, Rosario Sánchez Grau, qui va afirmar que “el turisme és un fenomen molt lligat al territori i mostra d’això són els plans de sostenibilitat turística en destinació, a través dels quals només els vuit municipis de l’AMT estan executant projectes per valor de gairebé 40 milions d’euros per a la regeneració de l’espai urbà i les inversions en infraestructures per millorar el producte”. També va apel·lar a la necessitat de crear “un marc conceptual per tenir un paraigua homogeni sobre cap a on hem d’orientar el model turístic a cada territori”.

El programa va concloure amb un taller pràctic sobre intel·ligència artificial, a càrrec de la IA Strategist Manager de Growtur, Mar Pérez Aranda, i el IA Growth Manager, Nacho Sotela.

La jornada forma part de les accions del Pla Litoral 2030, una iniciativa de l’AMT que planteja un nou model per als destins de sol i platja, més sostenibles, resilients, digitalitzats i preparats per als desafiaments climàtics, socials i econòmics de la pròxima dècada. Aquest pla actua com a full de ruta per a la reinvenció dels destins costaners, reclamant un major suport institucional i recursos adequats per a la seva implementació.