Page 1 -
P. 1
Núm. 8
Gener 2009
Butlletí del Servei d’Arxiu Municipal de Lloret de Mar
La parada de Sesmond
Lloret de Mar: fotografies i
pel·lícules a l’arxiu
Encara que a vegades sembli que sempre ha acompanyat la
humanitat, la fotografia tot just complirà 170 anys aquest
2009. El cinema, per la seva part, va oferir la primera
projecció pública el 28 de desembre de 1895 al Saló Indien
del Boulevard des Capucines, a París. Els anys 70 veieren
l’aparició dels aparells de vídeo domèstic i ja hem assistit a
la seva substitució per la tecnologia digital.Transformacions
que també han afectat de ple l’àmbit de la fotografia, des de
l’aparició el 1981 de la primera càmera digital.
Fixem-nos que aquests canvis, produïts cada vegada en Mostra dels diferents suports que formen part de l’arxiu audiovisual.
menys espai de temps, tenen unes evidents conseqüències Autor: JDM.
sobre els documents que es generen. Cap dels adolescents
catalans d’avui té consciència que fa escassament deu Afortunadament el Servei d’Arxiu Municipal de Lloret
anys calia introduir un rodet en una màquina abans de de Mar ja fa temps que treballa amb aquesta lògica i ha
d’obtenir-ne una imatge fotogràfica. I que llavors s’iniciava incorporat els documents fotogràfics i els audiovisuals al
un procés que suposava portar aquest rodet a una botiga conjunt de la resta de documentació que custodia. És una
especialitzada que amb posterioritat et lliuraria el negatiu i evidència, però l’Arxiu Municipal és l’Arxiu del municipi
les fotografies positivades en paper. i, en conseqüència, qualsevol testimoni documental que
serveixi per a ajudar a entendre com era aquest municipi
Aquest procés, que pràcticament ha estat sempre així des i, el que és més important, que pugui contribuir a fer-ho
que el 1888 Richard Leach Maddox va comercialitzar la entendre a les generacions futures, entra dins el seu àmbit
càmera Kodak 100 vistes, produïa uns documents que de competència.
genèricament hem anomenat fotografies i que formen
part del que hem de considerar el patrimoni documental En són proves més que evidents els fons fotogràfics: fons
fotogràfic d’una col·lectivitat. No pas les fotografies soles. Joan B. Gallissà, amb més de 800 plaques de vidre datades
Incorporem en aquest patrimoni fotogràfic els documents entre 1905 i 1910, el fons Josep Vilà, amb més de 1.500
que hi estan vinculats: llibres registre de fotografies, textos plaques de vidre datades entre 1910 i 1925, el fons Ernest
de naturalesa tècnica, correspondència, factures, llistes Xifre, amb més de 250 plaques datades entre 1910 i
de preus, comandes de material, documentació personal 1920, i el fons Emili Martínez, amb més de 3.000 plaques
(formació rebuda pel fotògraf, premis obtinguts), etc. datades entre 1910 i 1940. Sumem a tot plegat el darrer
fons audiovisual d’Isidor Llorca, que suposa incorporar al
I semblantment passa amb el patrimoni audiovisual. No patrimoni col·lectiu pel·lícules que ens mostren un Lloret
només estrictament les pel·lícules, els vídeos i avui els sensiblement diferent del d’avui.
DVD, o els documents sonors (discs i cassets, per exemple).
Afegim-hi les fotografies lligades directament a aquests Sens dubte que és a partir de la generositat individual de
documents audiovisuals, els guions, els contractes, els molts donants particulars que contribuirem a enriquir
materials de promoció i difusió, etc. el nostre patrimoni conjunt. Però sens dubte, també, és
des dels arxius des d’on es pot garantir una conservació
Des dels arxius tenim l’obligació de vetllar per la recuperació adequada d’aquesta documentació, des d’on es portarà a
i conservació d’aquest patrimoni que tots sabem que té una terme una adequada difusió del seu contingut i des d’on
extrema fragilitat i vulnerabilitat. Aquestes característiques es respectaran els drets morals i de propietat intel·lectual
són precisament les que varen moure la UNESCO, inherents a les obres fotogràfiques i audiovisuals.
el 2006, a declarar el 27 d’octubre Dia Mundial del
Patrimoni Audiovisual en un intent de posar en evidència Joan Boadas i Raset
la importància de preservar aquesta documentació perquè Arxiver Municipal de Girona i
sovint esdevé un testimoni clau per a la comprensió del Director del Centre de Recerca
“desenvolupament econòmic, polític i social, l’evolució de i Difusió de la Imatge (CRDI)
l’educació, el coneixement científic i la diversitat de cultures
de nacions i comunitats diferents”.
Gener 2009