Page 2 -
P. 2

EL SERVEI D'ARXIU MUNICIPAL: BALANÇ DE SIS ANYS

L'any 1992 va entrar en funcionament el Servei d'arxiu municipal. La finali-             Explotació i difusió deis fons
tat d'aquest nou òrgan administratiu era, en primer Hoc, organitzar, custodiar
i conservar la documentació que es trobava a l'arxiu municipal i, segonament,            Les consultes que s'atenen des del servei d'arxiu poden ser externes o inter-
assegurar la salvaguarda i la recuperació de tots els tons privats que, per anti-        nes. Les primeres son les que ens arriben de persones o institucions alienes a
guitat o per caractéristiques del suport, formessin part del patrimoni docu-             l'Ajuntament: investigadors, estudiants o ciutadans en general que volen
mentai del municipi.                                                                     obtenir algún tipus d'informació de l'Arxiu. En canvi, les consultes internes
                                                                                         son les que provenen deis diferents departaments de l'Ajuntament (que poden
Des de llavors, l'arxiu municipal s'ha consolidât corn un òrgan administratiu que        sollicitar un document o una informado determinada per poder tramitar un
dona recolzament i suport a la tasca diària realitzada pels représentants poli-          expedient administratiu).
tics, pels tècnics i pel personal administratiu, i, també, corn un servei cultural
que es preocupa de la difusió i de la salvaguarda del nostre patrimoni docu-                                                                   QUADRE NÚM. 1
mental.
                                                                                                         Evolució de les consultes realitzades al servei d'arxiu
L'Ajuntament, conscient que calia modernitzar i adequar aquest nou equipa                                 municipal des de Tany 1992 al 1997
ment, ha portât a terme un seguit d'inversions amb la finalitat de millorar el
servei que s'ofereix a l'administració i a tots els ciutadans:

   • S'ha ampliai l'espai fisic del dipòsit d'arxiu.

   • Ha comprai nous armaris de tipus compacîus per a la documentació
   (hem passât de 1000 a 2200 mètres lineáis de prestatgeries).

   • S'ha habilitât una nova sala de consulta amb mes espai i amb mes
   iHuminació.

   • Ha créât una zona de descàrrega per a les transferències de docu-                   LES CONSULTES EXTERNES.
   mentació.

   - S'ha délimitât una àrea administrativa...                                           D'acord amb la legislació vigent el servei d'arxiu ha d'atendre les consultes
                                                                                         deis particulars que siguin de carácter cultural, científic o privât, sempre i
                                                                                         quan es garanteixin els drets recollits a la constitució (dret a ('honor, a la inti-
                                                                                         mitat i a la propia imatge).

                                                                                         En aquest tipus de consulta es diferencien dues tipologies d'usuaris. En pri-
                                                                                         mer Hoc, els que examinen la documentació amb finalitats d'investigació cul-
                                                                                         tural i social. Actualment, aquests usuaris ja no pertanyen únicament al camp
                                                                                         de la historia sino que els documents de l'arxiu son a l'abast d'una majoria
                                                                                         cada vegada mes amplia d'investigadors i estudiosos (historiadors, filòlegs,
                                                                                         arquitectes, pedagogs, demògrafs, sociòlegs...) que cerquen les claus
                                                                                         necessàries per ajudar a interpretar la realitat actual.

Estât en que es trobava l'arxiu municipal l'any 1 9 9 2 . Procedencia: S d A M           Segonament, el servei d'arxiu també ha d'atendre les consultes de particulars
                                                                                         que desitgen examinar un déterminât expedient administratiu (d'obres, d'ac-
D'altra banda, el pie de l'Ajuntament va aprovar, el dia 13 de novembre de               tivitats...), un acord municipal, un pia urbanístic, un butlletí oficial...
1997, el reglament del servei d'arxiu municipal amb la finalitat de clarificar les       Lògicament, en determinades consultes documentais es requereix al sol-liei-
competencies i les funcions que havia de tenir aquest nou òrgan. A partir d'a-           tant que siguí persona interessada en l'assumpte (tal i corn s'especifica a l'ar-
questa normativa es crea el servei d'arxiu municipal, que és l'òrgan que admi-           ticle 31 de la Liei del procediment administratiu 30Í92).
nistra, custodia i divulga el patrimoni documental que configura l'Arxiu munici-
pal. D'acord amb la legislació vigent, se li atribueixen les competencies                Les consultes de carácter extern ha expérimentât un fort creixement des de
segiients: organitzar i difondre el patrimoni documental municipal, garantir el          l'any 1992. El motiu principal d'aquest augment d'usuaris l'hem de buscar,
dret a la informació, facilitar la investigació i vetllar per la salvaguarda del patri-  bàsicament, en la difusió que s'està fent d'aquest servei d'arxiu entre els ciu-
moni documentai del municipi. Les funcions del servei d'arxiu, per tant, abracen         tadans, en general, i els investigadors, en particular.
l'àmbit de la gestió administrate i el de l'actuació cultural.
                                                                                         LES CONSULTES INTERNES (ADMINISTRATIVES)

                                                                                         A partir de la informado, la documentació i els expédients que es conserven
                                                                                         a l'arxiu municipal es facilita, d'una banda, la resolució i tramitado de nous
                                                                                         expédients administrâtes i, de l'altra, la justificado d'una determinada
                                                                                         actuació administrativa davant de qualsevol recurs o contenciós que s'inter-

2
   1   2   3   4   5   6   7